Tekniska utmaningar för Point Hyllie

Bara 20 meter från Malmö arenas entré i Hyllie pågår just nu grundläggningen för det första huset av totalt fyra i det spektakulära projektet Point Hyllie. Tekniskt sett är det en utmaning att bygga. Det ska nämligen stå på den befintliga Citytunnelstationen, station Hyllies, tak. Då cirka 80 procent av byggnaden ligger tvärs över tunneltaket går det inte att grundlägga på traditionellt vis.

– Grundläggning sker nu av den norra spetsen, den närmast Malmö arena, med ett femtiotal betongpålar som står på kalkberget. Resten av byggnaden förankras via sex välarmerade betongpelare nere på Citytunnelns station, berättar Pia Andersson, vd på Annehem Fastigheter.

Point Hyllies första hus består delvis av en stålstomme som byggs i sektioner. I bottenvåningen finns dessutom en avancerad fackverkskonstruktion av stål för att fördela lasterna till betongpelarna nere på stationen. Stålkonstruktionen ger ett unikt synintryck både utifrån och inne i byggnaden.

– Point Hyllie har en spännande arkitektur med veckade och snedskurna fasader, delvis på grund av att det ska anpassas till det speciella läget det har, ovanpå en internationell tågstation, säger Pia Andersson.

Förutsättningarna har varit att tullmyndighetens lokaler ska inrymmas i Point Hyllies första hus.

– Tullmyndigheten ska sitta i Point Hyllies första hus. Då station Hyllie är den första tågstationen på svenska sidan efter Öresundsförbindelsen, ska tullmyndigheten ha egna hissar från sin lokal rakt ner till stationens plattform, säger Pia Andersson.

Att etablera ett hus för kommersiell verksamhet ovanpå en tågstation kräver år av utredningar och kalkyler för att säkerställa byggnadens egenskaper. Bland annat har avancerade 3D-beräkningar gjorts för att ta hänsyn till projektets speciella förutsättningar.

– Det är i snitt en halv meter från tunneltaket till golvet. I 3D-beräkningarna har vi tagit hänsyn till detta och sett till byggnaden i helhet vad gäller exempelvis laster, vind, vibrationer, stomljud och sättningar. Och projektet uppfyller uppsatta krav, berättar Pia Andersson.

I Point Hyllies första byggnad, den närmast Malmö arena, sker den första inflyttningen i november 2010 strax innan Citytunneln öppnar. Projektets fyra huskroppar bestående av bostäder, kontor och butiker beräknas att vara helt färdigställda 2013.

Läs också

Kommande seminarier

Lokalmarknads­dagen

Ett klassiskt heldagsseminarium med fokus på fastighetsmarknaden, nuläge, framtida affärsmöjligheter och näringslivsutveckling i Göteborgsregionen. En viktig mötesplats, kanske årets självklaraste, för Göteborgs fastighetsbransch. Här blir man uppdaterad på fastighetsmarknadens centrala trender samtidigt som man knyter nya affärskontakter.

Läs mer

Fastighets­marknads­dagen Uppsala

Ett heldagsseminarium om fastighetsmarknaden, näringslivsutveckling och framtidens Uppsala. Under seminariet avhandlas ett stort antal aktuella ämnen om den kommersiella fastighetsmarknaden i Uppsala som hjälper dig att ta rätt beslut i framtiden.

Läs mer

Fastighetskvinnan

Ett unikt inspirations- och affärsseminarium där framgångsrika förebilder lyfts fram i rätt sammanhang, vilket i förlängningen leder till en mer jämställd fastighetsbransch. Du får en matnyttig uppdatering av marknadsläget på ett affärsseminarium som gör skillnad!

Läs mer

Stora Logistikdagen

Logistikfastigheter är ett av de segment på marknaden som har utvecklats bäst de senaste åren. Stora Logistikdagen är den självklara mötesplatsen för dig i samhällsbyggnadssektorn som är intresserad av lager- och logistikfastigheter. Här blir du uppdaterad på de allra senaste trenderna och affärsmöjligheterna samtidigt som du knyter nya värdefulla kontakter.

Läs mer