Swedavias strategi är att förädla mark och skapa utrymme för återinvesteringar med avsikt att stärka flygplatsområdenas kapacitet och konkurrenskraft. Därför inleds nu en försäljningsprocess av andelar i en portfölj med fastigheter vid Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport samt Malmö Airport. Totalt omfattar fastigheterna mer än 220 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta inom främst logistik-, hangar- samt kontorsverksamhet.
Under 2012 och 2013 genomförde Swedavia förvärv av byggnader i anslutning till Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport samt Malmö Airport. Därefter har Swedavia skapat en fastighetsstruktur i linje med flygplatsernas övergripande utveckling varför en försäljningsprocess av andelar i fastighetsbeståndet nu inleds.
- Fastigheterna vi nu sätter på marknaden är helt unika i och med deras placering vid Sveriges tre största internationella knutpunkter. Swedavia kommer naturligtvis vara delaktiga i den fortsatta utvecklingen, samtidigt som vi också vill gå vidare med utvecklingen av flygplatsområdena för att fullgöra deras potential, säger Karl Wistrand, vice vd på Swedavia.
Totalt omfattar försäljningsprocessen andelar i fjorton fastigheter med mer än 220 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta inom främst logistik-, hangar- samt kontorsverksamhet. Hyresintäkter från uthyrningsverksamheten uppgår till drygt 300 miljoner kronor per år. Bland fastigheterna återfinns Tekniska basen, Sverigehuset och Flight Academy vid Stockholm Arlanda Airport samt Cargo Nord & Syd samt Hangar vid Göteborg Landvetter Airport.
Rådgivare i samband med processen är DTZ.
Sedan tidigare pågår även en försäljningsprocess avseende en hotellfastighet vid Stockholm Arlanda Airport. Även denna försäljning avser att realisera värden för återinvesteringar i Swedavias flygplatser enligt den fastställda strategiska inriktningen, vilken inkluderar ytterligare fastighetsutveckling där nästa naturliga steg är kontorsfastigheten Sky City Office One vid Stockholm Arlanda Airport.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.