Intresseorganisationen Sabo, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, nu tagit fram en handbok inom Employer Branding för att hjälpa sina medlemsföretag med frågor om offensiva byggmål, pensionsavgångar och en fortsatt utveckling av hållbara bostäder. Men hur arbetsgivare lockar talanger att söka sig till bostadsbolag och att få dem att stanna?
– Allmännyttan är ett fantastiskt växthus för unga människor som vill vara med och påverka Sveriges framtid. Överlag kan vi bli bättre på att framhäva det, och starkare kommunicera att allmännyttan är en bransch som ligger i framkant både inom exempelvis teknik och hållbarhet. Den här handboken är tänkt att vara till hjälp i det arbetet, säger Pia Leden, expert inom kompetensförsörjning på Sabo.
Genom handboken vill Sabo inspirera medlemsföretagen att ta kommandot över sitt arbetsgivarvarumärke genom att definiera mål och sätta tydliga strategier för genomförande. Handboken innehåller även case från olika delar av landet samt en steg-för-steg-guide.
Sverige Max Barclay, med titlarna vice vd, Nordenchef och chef för Newsecs nordiska rådgivningsverksamhet, sätter fingret i luften och spanar om hur 2024 utvecklar sig, vilket segment som är hetast just nu och hur de som rådgivare kan dra fördel av utvecklingen av artificiell intelligens, AI.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.