Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och myndigheten Invest Sweden som lanserades i januari i år. Anna Hammarberg jobbade tidigare på Invest Sweden under nio år och nu är hon ansvarig för retailetableringar på Business Sweden.
Hon är på Mapic för tredje gången och märker tydligt skillnaden på hur Sverige tas emot.
- Sverige är hett, många är intresserade av Sverige och Skandinavien, inte minst eftersom vi kan visa på en stark köpkraft och en stabil ekonomi i ett skakigt Europa, säger hon.
Anna Hammarberg träffar både stora och små kedjor och märken på sina många Mapic-möten. Och hon har självklart en önskelista på vilka etableringar hon helst skulle vilja se i Sverige.
- Jag träffar många intressanta företag här på Mapic. Några jag gärna skulle se i Sverige är till exempel Gap, Victoria´s Secret och Uniqlo.
Uniqlo är en japansk kedja med cirka 1 000 butiker i Asien, USA och även i Europa. Men man finns alltså inte i Sverige – ännu.
- Men min förhoppning är att de ska etablera sig i Sverige på ett par års sikt, säger Anna Hammarberg.
Utmaningar för företagen som Hammarberg ser det är att hitta rätt flagshiplägen i Stockholm samt att många vill etablera sig genom en svensk parter. Men konkreta intressen finns och etableringar kommer att ske inom de närmaste åren.
- Det är positivt att fastighetsägarna har många nya utvecklingsprojekt på gång som genererar nya lägen i Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Anna Hammarberg.
Bolag Det har gått lite mer än ett år sen AMF Fastigheter flyttade sitt kontor till Mood gallerian och från start var ambitionen att ta reda på hur framtidens kontor kan utvecklas. Man ska kort sagt laborera fram hur det kan se ut. Hanna Mossfeldt som är arbetsplatsstrateg på bolaget berättar nu om vad de kommit fram till med hjälp av Göteborgs Universitet och Handelshögskolan i Stockholm.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.