Image

De tecknar första gemensamma gröna avtalet

Energi/miljö I fredags lanserade fastighetsbranschen en gemensam bilaga till dagens kontorslokalsavtal. Den behandlar hållbarhetsaspekter och kallas därför Grönt avtal. Först ut i Sverige med att teckna fastighetsbranschens Gröna avtal är Poolia, som är hyresgäster hos Diligentia på Kungsgatan 57 i Stockholm.
Publicerad den 4 Juni 2012
Anders Kupsu. Foto: Pierre Zoetterman. Bild: Pierre Zoetterman
Anders Kupsu. Foto: Pierre Zoetterman.

Gröna hyresavtal innefattar åtaganden från både hyresvärd och hyresgäst och bidrar till bland annat energibesparing, förbättrad avfallshantering och hållbara materialval. Avtalen inkluderar också aktiviteter inom områdena information, samverkan och inomhusmiljö. Vissa av åtagandena är obligatoriska och kan inte väljas bort. Utöver minimikraven kan parterna även välja att göra frivilliga åtaganden inom ramarna för det gröna hyresavtalet.
- Vi har varit djupt engagerade i Fastighetsägarnas arbete med att ta fram de branschgemensamma Gröna avtalen. När vi pratar med våra hyresgäster märker vi att intresset är stort. Det handlar ju om miljön hyresgästerna vistas i hela dagarna. Som bonus påverkas självklart hyresgästens eget varumärke ur CSR-perspektiv i positiv riktning. Att vara hyresgäst i en fastighet som gör skillnad är självklart attraktivt, säger Diligentias vd Anders Kupsu.

De gröna hyresavtalen är en gemensam plattform utifrån vilken hyresvärd och hyresgäst arbetar för att nå gemensamma mål som att bibehålla eller förbättra en lokals miljöprestanda. Ett hyresavtal blir grönt när den Gröna bilagan bifogas till det ordinarie hyresavtalet. Detta är också en del av Diligentias utvecklingsarbete för att aktivt kunna bidra till miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
- För oss är hållbarhetsfrågor mycket viktiga, och när vi hörde talas om de branschgemensamma gröna avtalen var det självklart för oss att ta den möjligheten. Rätt person på rätt plats är vår kärnkompetens. Vi förser företag och organisationer med nya medarbetare, såväl tillfälligt som permanent. Det gäller att vara ett attraktivt varumärke för att attrahera den bästa kompetensen. Vi är mycket måna om att ta ett samhällsansvar och vi märker att det är en viktig fråga även för de vi rekryterar, säger Monika Elling, koncernchef på Poolia.

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Max Barclay ser risker: "Inte säker på att Sverige är så himla långt före"

Sverige Max Barclay, med titlarna vice vd, Nordenchef och chef för Newsecs nordiska rådgivningsverksamhet, sätter fingret i luften och spanar om hur 2024 utvecklar sig, vilket segment som är hetast just nu och hur de som rådgivare kan dra fördel av utvecklingen av artificiell intelligens, AI.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige