Image
Marknadsföringen från byggbranschens aktörer måste gå att lita på, inte minst när det gäller så viktiga frågor som klimatpåverkan och brandskydd, säger Mats Björs, vd på Swedisol.
Marknadsföringen från byggbranschens aktörer måste gå att lita på, inte minst när det gäller så viktiga frågor som klimatpåverkan och brandskydd, säger Mats Björs, vd på Swedisol. Bild: Swedisol

Fälls för otillbörlig marknadsföring av isolering

Juridik Patent- och marknadsdomstolen fäller Hunton AB och Hunton AS för otillbörlig marknadsföring i enlighet med den stämningsansökan som branschföreningen Swedisol lämnade in i maj 2018.
Publicerad den 28 Oktober 2020

Swedisol beklagar att frågan behövde avgöras i domstol men menar att utgången är viktig för sakligare marknadsföring i byggbranschen.

– Vi beklagar att den här frågan inte kunde lösas på annat sätt, men felaktig och direkt vilseledande marknadsföring är allvarligt. Marknadsföringen från byggbranschens aktörer måste gå att lita på, inte minst när det gäller så viktiga frågor som klimatpåverkan och brandskydd, säger Mats Björs, vd på Swedisol.

Hunton AB och Hunton AS fälls för otillbörlig marknadsföring med motiveringen att marknadsföringen är felaktig och vilseledande. Huntons marknadsföring ger bland annat intrycket att träfiber- och cellulosaisolering är miljövänligare, fuktsäkrare och mer brandsäker än mineralullsisolering.

– Mineralull har den högsta brandreaktionssklassningen enligt EU:s regelverk eftersom den består av ett icke-organiskt material och är obrännbar. Den isolering som Hunton marknadsför har betydligt sämre brandreaktionsklassning än mineralull. Huntons vilseledande marknadsföring ger även intryck av att mineralull är dåligt för hälsa och miljö, säger Mats Björs, vd på Swedisol.

– Domstolen har fastslagit att genomsnittskonsumenten inte har djupgående kunskaper om produkternas påverkan på miljö och klimat, brandsäkerhet, byggnadsfysik eller isoleringsförmåga. Därför är det viktigt att byggbranschens aktörer inte använder sig av den här typen av vilseledande marknadsföring som Hunton har gjort.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Det är inte byggklara planer som är spärren – det är allt runt omkring"

Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige