Det omfattande detaljprojekteringsuppdraget ska utföras helt i 3D och inleds i höst. I uppdraget ingår även förfrågningsunderlag för de kommande entreprenaderna.
Uppdraget ska utföras av de olika konsultföretagen tillsammans som ett team där Tyréns ansvarar för geohydrologi, mark- och vägkonstruktion, trafikprojektering, VA, akustik, brand- och säkerhet, teknisk riskanalys samt kvalitet, miljö och arbetsmiljö (KMA).
Förberedande arbeten, som görs inom gällande detaljplan pågår redan. Den stora ombyggnaden efter aktuellt förslag beräknas starta 2014 och pågå till 2020.
– Tyréns har tillsammans med ELU varit med hela vägen från start och format nya Slussen ända sedan projekttävlingen avgjordes 2004, säger regionchef Cecilia Granath.
FAKTA/ Slussen
Slussen i Stockholm är efter 75 år utsliten och måste rivas och byggas om och anpassas till dagens och framtidens behov. Platsen ska byggas om för att bli en effektiv och trygg knutpunkt för gående, cyklister och kollektivtrafik. Det ska också fungera som en mötesplats med parker, nöjen och kultur, restauranger och caféer.
Kapaciteten att släppa ut vatten från Mälaren till Saltsjön kommer att mer än dubbleras efter ombyggnationen, vilket minskar risken för översvämningar i Stockholm och Mälardalen. Detta säkrar vattentillgången för omkring två miljoner människor som får sitt dricksvatten från Mälaren.
Teknik Fastighetsbranschen står inför ett förändringstryck och måste leva upp till myndigheternas och hyresgästernas krav. Men just nu råder en nybyggaranda när det gäller digitalisering i branschen och det saknas tydliga ramar och regler. Christoffer Börjesson är head of digital accelerator på Newsec och har tydliga tankar om hur digitaliseringen bör standardiseras för att lyckas uppnå målet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.