Sedan 2007 hyr hemelektronikjätten 5 000 kvadratmeter i Jönköping.
Media Markt har, liksom flera konkurrenter haft det tufft med marginalerna, och man minskar nu sin yta i Jönköping.
– Vi har minskat totalytan med en tredjedel. Anledningen är att kundernas köpbeteende har ändrats radikalt de senaste åren. Man handlar på nätet och handlar mindre produkter rent storleksmässigt. För fyra år sedan skulle alla ha en stor, häftig, tv-apparat, men tv-marknaden dyker ganska kraftigt. Sista året ska man ha tablets (läsplattor), senaste mobiltelefonen och produkterna blir mindre och mindre, säger Mikael Erlandsson, butikschef på Media Markt i Jönköping till Jnytt.
Ett nytt företag kommer att flytta in i Media Markts nya lokaler. Vilka det blir är dock inte klart än uppger Gunnar Järvhammar Lustgården AB, enligt Jnytt.
Bygg/Arkitektur Göteborgs stad har sen en tid jobbat för att kulturen ska finnas med som en grundförutsättning i stadsutvecklingen, men det kan vara klurigt att hitta balansen. Kultur fyller en stad med liv och innehåll och har många positiva effekter som förbättrad hälsa, trygghet, tillväxt och högre fastighetsvärdering. Samtidigt så står det mot andra viktiga intressen och det finns redan idag konfliktytor. Nu ska ett nytt verktyg visa på det ekonomiska värdet med kulturetableringar och en panel ger sin syn på hur kulturen ska ta plats i våra städer.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.