Slakthusområdet är en stadsdel i transformation där mat, kultur och upplevelser är i fokus, sida vid sida med nya arbetsplatser och bostäder. Nyligen togs ett viktigt steg i platsens utveckling då det blev klart att Universal Music Group flyttar sina kontor till Stora Marknadshallen, en av områdets ursprungliga byggnader som just nu renoveras varsamt.
– I Slakthushallarna har vi velat samla eldsjälar som verkligen har en passion för att skapa något alldeles eget. I det sammanhanget är Matateljén helt rätt och vi är fanatiskt glada att hälsa dem välkomna, säger Mattias Roussakoff, Leasing Manager Food & Beverage på Atrium Ljungberg.
I början av sommaren meddelades även att Menigo och Restaurangakademien får nytt kontor och utbildningslokaler i Gamla & Nya Magasinet som upprustas och byggs ut. Med fler arbetsplatser i området kommer Slakthusområdet bli en allt mer levande plats under dygnets alla timmar.
– Alla restauranger i Hus 26 är noga handplockade till Slakthusområdet och Matateljén kommer att bidra med ytterligare en dimension till det varierade gastronomiska utbudet, säger Mattias Roussakoff.
– Att få öppna vår nya restaurang i Slakthusområdet känns som att få komma hem igen, bara ett stenkast från där vi en gång började den här resan. I den här lokalen har vi tänkt mycket på hur vi kan behålla den öppna ateljékänslan som finns nu när lokalen är rå och oförädlad. Vi vill ta vara på den otroliga lokalen, rymden och ljuset. Vi kommer skapa en uppbruten, okonventionell känsla i både kök och möblering, säger Henrik Sauer, som tillsammans med Anna Klyvare är grundare av Matateljén.
Centralt i restaurangen kommer ett helt öppet kök att ligga, uppbyggt som flera separata öar, med plats för både kockar och gäster.
– Vi har försökt att helt komma bort ifrån det traditionella - plockat isär funktioner för att sen bygga upp igen. Köket kommer bli helt integrerat med resten av lokalen. En riktig ateljékänsla helt enkelt, avslutar Henrik Sauer.
Bolag Det har gått lite mer än ett år sen AMF Fastigheter flyttade sitt kontor till Mood gallerian och från start var ambitionen att ta reda på hur framtidens kontor kan utvecklas. Man ska kort sagt laborera fram hur det kan se ut. Hanna Mossfeldt som är arbetsplatsstrateg på bolaget berättar nu om vad de kommit fram till med hjälp av Göteborgs Universitet och Handelshögskolan i Stockholm.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.