Train Alliance har ansökt om att på området få uppföra en underhållsverkstad, en intermodal slussterminal där gods sömlöst kan flyttas mellan lastbil och tåg, samt en slutmonteringshall med järnvägsanslutning för grönt gods. Bolaget avser också att tillsammans med partners bygga en solcellspark på området för att tillhandahålla grön infrastruktur till verksamheterna. Området skapar förutsättningar för ett stort antal nya arbetstillfällen.
Området är inte tidigare detaljplanelagt. Den föreslagna markanvändningen har inte fullt stöd i gällande översiktsplan.
– Genomförs planen innebär det ett stort tillskott med arbetsplatser och verksamhetsmark vilket kommer påverka hela orten avseende bl.a. bebyggelsestruktur, infrastruktur, behov av samhällsservice och kommersiell service, skriver Västerås Stadsbyggnadsförvaltning i sitt beslut.
Planarbetet kommer att omfatta ett flertal utredningar, remissrundor och prövningar. Tidsåtgången för en detaljplaneprocess från formellt planuppdrag, till att detaljplan vinner laga kraft varierar kraftigt och kan sträcka sig från två år upp till och över sju år.
Presenteras av Technogym
Bolag För första gången sedan 2022 kan K2A visa upp ett positivt resultat efter skatt. Bolaget kan därmed sägas få utdelning för allt det hårda arbete som lagts ner i organisationen de senaste åren. – Det är ett kvitto på att vi gjort rätt strategiska vägval de senaste åren. Det är ett lagarbete som ligger bakom, säger vd Johan Knaust när Fastighetssverige talar med honom.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.