Årets upplaga av Mipim i Cannes samlade några hundra av fastighetsbranschens svenska aktörer för intensivt nätverkande, spännande samtal och insikter om marknadens framtid. Från AI och datacenter till ett ökat internationellt intresse för Norden – deltagarna vi pratat med lyfter fram både de spontana och inbokade mötena och de planerade programpunkterna som höjdpunkter. Trots geopolitiska osäkerheter råder en tydlig framtidstro och många planerar redan återbesök 2027.
Sofia Petzelius, New Property
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Roligt och givande, jag har knutit många nya kontakter. Känslan från alla möten har varit positiv kring marknaden men med rädsla om marknadsstörningar på grund av krig och oroligheter i omvärlden.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Vår och TM & partners lunch i Gamla stan i idyllisk miljö för drygt 80 branschkollegor. Och så är det alla spontana möten som kan uppstå när man sparat några luckor i kalendern. Det ger nya kontakter vilket är guld värt.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Lite mer sol och värme hade inte skadat!
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Självklart!
Haymanot Wachtmeister, HWAC
Jag hade gärna sett något större svensk närvaro generellt.
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Mipim bekräftar hur stort det internationella intresset är för bostadsinvesteringar i stabila men reglerade marknader. Den svenska hyresmarknaden väcker särskilt stort intresse, inte minst kring hur hyressättningssystemet och förhandlingarna om nyproduktionshyror påverkar fastighetsvärden och investeringsbeslut. För oss som arbetar med strategisk rådgivning till fastighetsägare har det varit värdefullt att diskutera dessa frågor direkt med internationella investerare.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Onsdagens tema kring hur AI kan användas i fastighetsförvaltning och transaktioner var särskilt tankeväckande. Det var också intressant att se hur digitala verktyg i allt högre grad diskuteras som en integrerad del av fastighetsaffären. Och överlag blev upplevelsen betydligt bättre när vädret i Cannes till slut vände.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Jag hade gärna sett något större svensk närvaro generellt. Den svenska bostadsmarknaden väcker många frågor internationellt, särskilt kring hyressättningen och de kollektiva förhandlingarna. Det hade varit intressant med fler fördjupade samtal om hur sådana regulatoriska ramverk påverkar bostadsinvesteringar.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Det hoppas jag. Mipim är en viktig mötesplats för att följa utvecklingen på den europeiska fastighetsmarknaden och för att träffa såväl befintliga som nya samarbetspartners.
Christoffer Danielsson, Panattoni
Att diskutera datacenter har blivit ett givet samtalsämne.
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Jag tycker man har upplevt en försiktig optimism trots oroligheterna i omvärlden som man hoppas inte blir långvarig. Logistik och bostäder är de hetaste segmenten och där kan vi från Panattoni i Norden erbjuda flexibla lösningar för både investerare som hyresgäster. Sen är investerarna fortsatt rätt selektiva med allokeringen.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Att diskutera datacenter har blivit ett givet samtalsämne. Diskussionerna fokuserar på hur datacenter-infrastrukturen ska utvecklas samt finansieras. Det positiva för oss som utvecklare är bekräftelsen att Norden sticker ut som en optimal region för etableringen av datacenter på grund av det kalla klimatet, gröna energin samt politiska stabiliteten.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Nej, inte direkt. Solen kom ju även fram där på onsdagen ändå så inget att klaga på.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Ja absolut, för mig som Head of Capital Markets i Norden hos Panattoni får jag ut väldigt mycket av att träffa både nordiska men också internationella investerare face to face och få mig en uppfattning om vad dom letar efter.
Maria Källsson, Sipa
Hur har du upplevt årets Mipim?
– För mig är det första gången så utan att ha något att jämföra med är det svårt att gör en jämförelse med tidigare år. Intressant att se hur expansiva länderna i central- och östeuropa och på Iberiska halvön är här.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Med en förstagångsbesökares ögon är det ändå kraften i att mötas fysiskt. Oklart om mässgolvet och montrarna har en formell betydelse men evenemanget för människor från stora delar av världen samman på ett imponerande sätt
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Föreläsningar med ett utifrån och in-perspektiv på investeringar i Europa hade jag gärna sett mer av.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Det hoppas jag.
Gustav Källén, Svefa
Lagom antal besökare vilket underlättar genomförandet av att få till bra affärsmöten.
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Över förväntan! Ett effektivt sätt att få till kvalitativa möten för att skapa nya insikter, relationer och affärer. Lagom antal besökare vilket underlättar genomförandet av att få till bra affärsmöten.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– De spontana mötena som uppstår i förbifarten.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Jag upplever att Mipim hittat sin nutida form. En bra blandning av nationella och internationella möten på rätt nivå. Jag hoppas att denna ”light-nivå” i jämförelse med innan pandemin kvarstår så att nästa Mipim kan bli lika kvalitativt och effektivt.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Absolut, Svefa kommer fortsatt vara en del av Mipim även nästa år.
Christoffer Bööj, Nordsten Development
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Årets upplaga av Mipim har varit inspirerande. Det har varit många givande möten, intressanta diskussioner och en tydlig känsla av att branschen blickar framåt.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Den största höjdpunkten har varit alla möten med både befintliga och nya kontakter. Mipim ger en unik möjlighet att träffas på en och samma plats, fördjupa relationer och föra värdefulla samtal om marknadens utveckling och framtida samarbeten.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Det skulle nog vara det fina vädret, som lyst med sin frånvaro. Det ser vi gärna mer av.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Absolut. Mipim är en av årets viktigaste mötesplatser för branschen, så ambitionen är definitivt att vara på plats igen 2027.
Kristina Alvendal, Accelerationskontoret
Det finns en framtidstro trots en osäker omvärld.
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Det har varit en härlig stämning och många svenskar på plats. Det finns en framtidstro trots en osäker omvärld, vilket känns som en viktig ingrediens för svensk konkurrenskraft.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– För mig är det nästan alltid de personliga mötena med nya och gamla branschkollegor. Det har varit många nyfikna diskussioner och frågor om mitt uppdrag som nationell industrisamordnare och chef för Accelerationskontoret. Mycket härlig positiv feedback på det arbetet vi gör för att snabba på besluts- och tillståndsprocesserna.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Jag hade gärna mötts av fler investerare och bolag som vill investera och satsa utanför storstäderna. I storstäderna är priserna höga. Sveriges industrier befinner sig i stark tillväxt och då tror jag att många missar tillväxtpotentialen där den är som störst – där industrin och elen finns.
Blir det ett återbesök när går av stapeln igen 2027?
– Det finns få mötesplatser där man träffar så många under så kort tid. Så ja absolut.
Anders Jörnsköld, Newsec
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Jag upplever årets Mipim som mer optimistiskt än de senaste åren, detta trots de senaste veckornas tillkommande geopolitiska turbulens. Det är fortfarande en selektiv marknad, men känslan är att många nu är mer fokuserade på hur affärer faktiskt kan göras – inte bara på riskerna. Alla vill ha goda tider i ett välmående samhälle – det är i alla fall en bra start för bättre tider!
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– En personlig höjdpunkt för mig var programpunkten som jag modererade om vårt nordiska grannland Island. Att få öppna samtalet tillsammans med Islands ambassadör gjorde det extra speciellt och satte en väldigt bra ton för diskussionen om landets utveckling och möjligheter. Island, med sitt unika läge och geotermiska förutsättningar, har fått en ännu mer central roll i det framväxande geopolitiska landskapet.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Bättre flygförbindelser från olika delar av Sverige så att man når mässan och sina inledande möten på utsatt tid…
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Givetvis – om jag får den möjligheten.
Patrik Lundström, Aareal
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Det har varit intensivt, som alltid. Jag har haft många bra möten.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Att folk upplevs positiva trots all osäkerhet i världen
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Bättre service på café/restauranger.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Ja
Johan Haddadi, Hydda
Människor har varit öppna för nya kontakter och många har också tipsat om andra personer man borde prata med.
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Årets Mipim har varit intensivt men också väldigt öppet. Människor har varit öppna för nya kontakter och många har också tipsat om andra personer man borde prata med. Stockholmsmontern har varit en bra knytpunkt där det varit lätt att mötas och nätverka.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Framför allt möten och samtal med nya människor. Samtalen har varit spännande och utvecklande. Det ska bli intressant att följa upp dem när jag är tillbaka i Stockholm.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Om något skulle utvecklas till nästa gång hade jag gärna sett en dag till i schemat. Det händer mycket samtidigt och en extra dag hade gjort det lättare att hinna se mer.
Blir det ett återbesök när MIPIM går av stapeln igen 2027?
– Ja, absolut. Det här är en plats där man möter många människor på kort tid. Bara det gör det värt att komma tillbaka.
Hillevi Börjesson, Mannheimer Swartling
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Jag tycker att stämningen har varit bra och jag har trots all omvärldsoro ändå upplevt en optimism.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Vi har haft många bra möten under våra dagar här nere. Särskilt lyckat var nog när en av våra kunder kom till gårdagens middag direkt från en spontan men skarp affärsdiskussion – kul att se att Mipim fortfarande funkar som plattform för att göra nya affärer!
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Lite mer sol hade inte skadat. Skämt åsido så kan jag inte komma på något särskilt inslag jag saknat.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Nu har vi först siktet inställt på Almedalen och får göra en utvärdering efter det. Men jag skulle bli förvånad om vi inte ses här nere nästa år igen.
Helena Bjälkemo, AG Advokat
Mipim är en viktig mötesplats för fastighetsbranschen och vi ser redan fram emot nästa år.
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Mycket lyckat. Vi har haft flera trevliga och välbesökta event där vi fått möjlighet att träffa många klienter, samarbetspartners och vänner i branschen. Mipim är ett väldigt bra tillfälle att nätverka, träffa branschkollegor och fånga upp vad som händer i marknaden. I vår digitala värld blir de personliga mötena bara viktigare.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Utöver vårt mingel och AG Running Club arrangerade vi även en tennisturnering, som blev väldigt lyckad.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Kanske lite mer sol och framförallt mer tid. Schemat är intensivt och samtidigt fortsätter arbetet hemma, så dagarna fylls snabbt.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Absolut. Mipim är en viktig mötesplats för fastighetsbranschen och vi ser redan fram emot nästa år.
Anna Persson, Deloitte
kvinnodrinken vi hade på onsdagen, att se hur många vi faktiskt är, det var en höjdare.
Hur har du upplevt årets Mipim?
– Det har varit mer positiva tongångar i år jämfört med tidigare. Diskussionerna har varit mer konkreta och mer affärsinriktade.
Vilket ögonblick eller inslag har varit den största höjdpunkten för dig?
– Jag har nog ingen särskild höjdpunkt utan det är mer själva helhetsupplevelsen. Fast kvinnodrinken vi hade på onsdagen, att se hur många vi faktiskt är, det var en höjdare.
Finns det något du hade velat se mer av i år?
– Nej, det skulle jag inte säga. Man får ut det man förväntar sig. Det är både formellt och informellt nätverkande och det är jättebra.
Blir det ett återbesök när Mipim går av stapeln igen 2027?
– Ja men det får vi hoppas, det är planen än så länge.
