Så kan Platzer påverkas av Volvo Cars neddragningar

Hyresmarknaden står stilla igen.
Så kan Platzer påverkas av Volvo Cars neddragningar
Johanna Hult Rentsch, vd för Platzer. Bild: Marie Ullnert

Konjunkturen gör att återhämtningen som Platzers vd Johanna Hult Rentsch hoppats på fortfarande inte kommit. Det har man under kvartalet märkt av genom två stora hyresgäster där en av dem, Volvo Cars, har beslutat att dra ner på sin personal. Samtidigt finns det hopp för CBD som sett en ovanligt stor vakans.

Starten på det här året var präglat utav optimism men efter det så har vändningen i konjunkturen blivit mer försenad än vad man hoppats på säger Johanna Hult Rentsch. Trots det så har Platzer ett förvaltningsresultat på 16 procent. Man har också ökat på tempot i transaktionerna som kunnat stärka intjäningen och som gör att de kan genomföra ännu fler affärer i framtiden.

– Vår finansiella ställning är bättre än vad den har varit på länge.

Under kvartalet har de sålt en fastighet i Sörred Logistikpark till Savills IM från det gemensamma JV:et med Catena, samt ett parkeringshus i Södra Änggården och byggrätter för bostäder i samma område. Samtidigt har de förvärvat en logistikfastighet i Tuve, ett området som man tror kommer utvecklas på ett attraktivt sätt framöver.

Det är konjunkturen som fortsatt drabbat kontorsmarknaden och i dagsläget har vakansgraden i Göteborg tickat upp till 13 procent. För Platzer har man märkt av det genom en konkurs för coworkingaktören Mindpark. Sen kan man påverkas av att Volvo Cars kommunicerat att de kommer minska personalen med 1 000 personer och då främst konsulter. 50 procent av de många hyresavtalen som man har med bolaget är kontor och till Fastighetssverige uppger vd:n att den återstående kontraktstiden för hyreskontrakten med Volvo Cars och Polestar är drygt fem år – det vill säga en längre snittid än för den totala portföljen. 

– Tittar vi på hur vi är exponerade mot Volvo Cars så är det ungefär fyra procent mot Volvo Cars och Polestar som vi har i hyresintäkter.

Det är i kontorssegmentet som det är kämpigt och inte minst är det i CBD som det finns stora vakanser nu. Där är förklaringen delvis det stora infrastrukturprojektet Västlänken som skapar sår i stadsbilden och gör stadskärnan svårtillgänglig.

– Det här kommer läka och jag tror att i slutet på nästa år, när alla de här avspärrningarna är borta kommer vi se ett uppsving i Lilla Bommen och vakanserna kommer ticka nedåt. Men det kommer vara några kvartal där vi känner av en hög vakansgrad och vi kommer behöva fortsätta att gneta under en tid framöver.

Sen är det den stora andelen kontorsyta som kommit till marknaden i CBD under lågkonjunkturen som fortsatt påverkar.

– Det är just den nya kontorsytan som driver vakansgraden så det är inte trenden som vi ser i Stockholm utav att försöka minska ytor. Det är mycket drivet av att hyrorna är lägre i Göteborg än vad de är i Stockholm.

Men också att varje uthyrning är mindre säger hon. En stor uthyrning i Stockholm är cirka 20 000 kvadratmeter, i Göteborg är den 5 000 kvadratmeter och Malmö är det ännu mindre, på cirka 1 500 kvadratmeter. De låga hyrorna gör att det blir svårt att motivera flyttkostnaden om företagen ska minska, för de flesta förhyrningarna är i snitt 500 kvadratmeter.

– Jag tycker också att man kan notera att Stockholm har haft en hyrestillväxt de senaste ett till tre åren som har varit ganska stor och kortsiktigt och det är lite mer volatilt i Stockholm än vad det är i Göteborg.

– Sen är det klart att jag funderar lite på hur vi kan få upp hyresnivåerna, för det är inte helt försvarbart att det är halva hyran i Göteborg mot Stockholm, för det är ungefär samma företag ändå.

Hyresmarknaden gör att man i huvudsak kommer fokusera på att utveckla det befintliga beståndet som kan ge en god hävstång när marknaden vänder. Men en vakans väntar då Nordea kommer lämna sina lokaler första kvartalet 2027.

– Vi jobbar väldigt tajt med våra kunder men vi lyckas inte alltid såklart och här ser vi att Nordea har valt att lämna oss. Det gör ju att vi kan ta ett nytt helhetsgrepp på den här fastigheten då den hänger ihop med Skanskas nya projekt. Där kan vi få till något riktigt bra.

Samtidigt är det i CBD som aktiviteten på hyresmarknaden varit som högst, enligt en analys från JLL, som visar att 80 procent av alla uthyrningar gjordes i innerstaden.

– Tittar vi på upptaget så ligger vi faktiskt lite över femårssnittet om vi backar ett år. Så det är inte den underliggande efterfrågan som försvunnit. Men man får vara ödmjuk, vi vet fortfarande inte riktigt hur tullarna slår och vi är en exportberoende stad. Det är mer osäkerhet i marknaden, precis som det är överallt och man tar lite längre tid på sig och man sitter lite still igen.

Läs också