Christina Kämpe, Director Capital Markets på Colliers samt regionchef för verksamheten i Göteborg, berättar för Fastighetssverige om de tydligaste trenderna på transaktionsmarknaden, hur de hetaste segmenten utvecklas och den stora frågan som präglar marknaden i Göteborg.
Vi är precis i inledningen av årets fjärde kvartal med rapportfloden runt knuten och såhär års jobbar vanligtvis många bolag på att få till de sista transaktionerna innan året är slut. Trots att vi redan är uppe i rekordvolymer på transaktionsmarknaden ser det fjärde kvartalet 2021 ut att fortsätta på den inslagna vägen. Christina Kämpe, Director Capital Markets på Colliers samt Regional Manager för verksamheten i Göteborg, ser att det normalt sett starka fjärde kvartalet kommer att leverera på transaktionssidan även i år.
– Det känns nästan omöjligt men det är fortsatt högt tryck, många vill slutföra affärer innan året är slut och Q4 kommer bli intensivt igen, det brukar inte göra en besviken. Även om det varit många transaktioner så har det varit stora sådana också. Vi tror på mycket fastighetstransaktioner men inte bara uppköp av bolag, utan även en hel del transaktioner av portföljer och även enskilda fastigheter. Det är tufft när inte så många vill sälja, men vi ser nu verksamheter som får möjligheter att få loss kapital från sina fastigheter och de brukar vakna till i högkonjunkturer, säger hon till Fastighetssverige och tillägger att även inledningen av 2022 borde präglas av hög aktivitet.
– Jag tror inledningen kommer bli stark med affärer från Q4 som spiller över, och med den nyproduktion som blir färdig i storstäderna nästa år tror jag det blir stora affärer på de marknaderna, till exempel på kontorssidan där det kanske inte varit så mycket aktivitet i år.
Bland de tre hetaste segmenten logistik, bostäder och samhällsfastigheter ser trenderna ut att fortsätta i alla fall den närmsta tiden.
– Det är så mycket kapital som finns i de här sektorerna, det ser vi kortsiktigt, särskilt för logistik och även på längre sikt där det finns ett stort behov av mer lager och omlastningslokaler. Inom samhällsfastigheter finns det inte så mycket utbud då det inte byggts på i samma takt som innan pandemin då efterfrågan gick ner från kommunernas sida, men behovet finns fortfarande. Jag tror att transaktionsvolymen av samhällsfastigheter kan gå ner något efter att ha utgjort en relativt stor del av den totala volymen på senare år, men skulle någon aktör välja att sälja av sitt bestånd redan nu skulle det generera rekordlåga yielder, säger Christina Kämpe.
Kontorsmarknaden bedömer hon kommer vara fortsatt stark igen även efter pandemin. Även om det fortfarande är lite avvaktande inom segmentet tror hon att det kommer igen starkt under nästa år.
– Det finns ett stort intresse att förvärva bra kontorsfastigheter i bra lägen. På säljarsidan har man kanske avvaktat lite för att prisuppgången inte varit så bra, men jag tror den biten kommer återhämta sig nästa år när det sker en återflytt till kontoren och det finns en hel del nyproduktion som kommer säljas.
Kontorsmarknadens framtid är en stor fråga på framför allt Göteborgsmarknaden med tanke på all den nyproduktion som tillkommer fram till 2026 i form av flertalet kontorsskrapor. Så här ser Christina Kämpe på situationen:
– Den stora frågan i Göteborg är vad som händer med kontoren, vi har haft en del nyproduktion runtomkring CBD tidigare men nu kommer det även inom CBD de närmsta åren. Då får vi nog en återflytt av kunder till centrum där man tidigare inte kunnat hitta tillräckligt flexibla kontorsytor, mycket av det som ligger där idag är äldre bestånd med begränsningar i hur de kan moderniseras. Vi har ju behov av fler bostäder och skolor i innerstaden så det kan tänkas att det blir fler omvandlingar, det ligger parallellt med det nya förslaget från regeringen att underlätta för den konverteringsprocessen.
