Genom att tillföra och använda ljud för att skapa karaktär, för att profilera, för att förstärka uttryck och för att skapa välbefinnande läggs ytterligare en dimension till designhotellet på Kungsportsplatsen i Göteborg.
- Mig veterligen har inget hotell gjort något liknande, så det här är ett unikt projekt, säger Olle Niklasson.
Han är noga med att understryka att det inte är ljuddesign man gör. Det vill säga, de tillverkar inga nya ljud. Inte heller är den akustiska formgivningen att jämställa med konst, eller musik.
- Nej, detta handlar om funktion, det är uppgiften. Det ska förstärka och addera till befintlig miljö. Ljuden ska också fungera för alla slags människor, på ett sätt som musik inte kan eftersom musik blir så kulturellt färgat.
I nuläget finns tre installationer på hotellet, och det är inte osannolikt att det blir fler i framtiden.
Bolag Fastighetsbolaget Neobo fortsätter minska sina vakanser och öka sin uthyrningsgrad. Däremot redovisar bolaget ett betydligt lägre förvaltningsresultat under första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Bolagets vd, Ylva Sarby Westman, säger till Fastighetssverige: – Vi måste arbeta med alla rader i resultaträkningen om vi ska lyckas.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.