Det kan bli tal om så kallad återvinning av köpet om det visar sig att villkoren inte var marknadsmässiga.
Hemfosakonsortiet Trollhättan Property Investors köpte 50,1 procent av aktierna i det fastighetsägande bolaget för 255 miljoner kronor. Dessutom fick köparen de återstående 49,9 procenten i pant som säkerhet för hyresavtalet.
Den första årshyran, om cirka 90 miljoner kronor lämnades i hyresrabatt när köpeavtalet skrev.
Konkursförvaltaren hänvisar till en marknadsvärdering gjord av ett amerikanskt företag i somras. Där uppges fabriksfastigheten vara värd 800 miljoner kronor, enligt Dagens Industri.
- Det är inte lätt för ett amerikanskt företag att värdera en bilfabrik i Sverige, säger Jens Engwall till DI.
- Fastigheten är köpt på kommersiella villkor. Saab anlitade också Catella som rådgivare. Det finns inget skäl att tro att Saab fick något annat än det pris fastigheten var värd.
Enligt DI finns det en klausul som innebär att om en köpare till konkursboet vill starta biltillverkning i fabriken och vill äga fastigheten helt, så måste konsortiet sälja sin del.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.