Slussen i Södertälje är Nordens största handelssluss. Ombyggnaden av slussen ingår i Mälarprojektet vars syfte är att förbättra sjösäkerheten och tillgängligheten i de allmänna farlederna genom Södertälje kanal. Genom att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren kan även de hårt belastade järnvägen och vägnätet avlastas. Den nya slussen skapar därmed mer hållbara och effektiva godstransporter.
Hela slussen ska byggas om och Slussbron ska ersättas med en ny öppningsbar bro. Slussportarna ska bytas ut och slussen kommer att bli både längre och bredare. I arbetet ingår även att bygga nya driftlokaler för slussverksamheten och anlägga nya gator vid sidan av kanalen.
– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje. Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab.
Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i augusti 2022.
Projektet orderanmäls i det andra kvartalet 2022.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.