Image

Nytt avtal om Citybanan

BYGG I går presenterade stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund ett tilläggsavtal med flera nyheter om Citybanan. Bland nyheterna nämns bland annat en storsatsning på miljön.
Publicerad den 18 Januari 2008

* Glasvägg mellan tåg och plattform.
* Omfattande miljö- och ventilationsanläggningar för stationerna.
* Stor satsning på cykelparkeringar.
* Öppnare stationslösningar och bättre ljudmiljö.
* Förberedande arbeten för framtida tunnelbana till Nya Karolinska.

Det är de stora nyheterna i det tilläggsavtal som Stockholm Läns Landsting, Stockholms Stad och Banverket kommit överens om och som under torsdagen presenterades av stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm och projektchefen på Banverket Kjell-Åke Averstad. Det nya avtalet kompletterar det genomförandeavtal om Citybanan som parterna tecknade för ett och ett halvt år sedan.

Åtgärderna som nu avtalats ingår i den bedömda totalkostnaden för Citybanan på cirka 16 miljarder kronor. Landstingets och Stockholms stads del av finansieringen av Citybanans nya pendeltågsstationer blir cirka 4,4 miljarder kronor. Stockholms stads andel uppgår till 975 miljoner kronor och Landstingets till 3385 miljoner kronor.

Citybanan - den sex kilometer långa tunneln mellan pendeltågsstationen Stockholms södra och Tomteboda skall vara klar för trafik 2017. Då invigs också de två nya stationerna Odenplan och City.

Det är första gången i Sverige som det, för så här trafikerade stationer, kommer att byggas glasväggar med dörrar vid plattformskanterna. Tåget styrs till ett givet stoppläge och säkerhetsdörrarna öppnas i höjd med tågdörrarna när tåget stannat vid stationen.

- Det förbättrar säkerheten och betyder också att på- och avstigningarna kan gå fortare, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan. Avtalet betyder att projekteringsförutsättningarna nu är klara och vi bygger moderna, säkra och komfortabla stationer till Citybanans framtida pendeltågsresenärer.

- Stationerna får nu en utformning som möter framtidens krav på en god och trygg miljö för SL:s resenärer. Våra resenärer väljer ett miljövänligt alternativ och ska känna sig trygga på stationerna. Med Citybanan kommer vi att både kunna utöka pendeltågstrafiken och förbättra punktligheten betydligt, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.

- Med denna satsning får alla tusentals pendlare som varje dag kommer att nyttja stationerna bra omstigningsmöjligheter. Det kommer att locka fler att resa kollektivt, vilket är viktigt för stadens fortsatta utveckling, säger stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund.

Arbetet med ett bygga Citybanan inleddes redan i våras när regeringen gav klartecken till att genomföra projektet. Järnvägsplanen har varit utställd och synpunkterna har sammanställts och bearbetats. Projektering och produktionsplanering pågår. Förberedelser med byggande av arbetstunnlar har startat både vid Norra Stationsgatan och Torsgatan. Spåromläggningar pågår i Tomteboda. De stora anläggningsarbetena beräknas starta hösten 2008.

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Max Barclay ser risker: "Inte säker på att Sverige är så himla långt före"

Sverige Max Barclay, med titlarna vice vd, Nordenchef och chef för Newsecs nordiska rådgivningsverksamhet, sätter fingret i luften och spanar om hur 2024 utvecklar sig, vilket segment som är hetast just nu och hur de som rådgivare kan dra fördel av utvecklingen av artificiell intelligens, AI.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige