Andelen av konsumenterna som e-handlat minskade till 64 procent från förra månadens 67 procent. Det är även lägre än förra årets 66 procent i februari månad, men fortsatt betydligt högre än andelen som e-handlade i februari 2020, precis innan pandemins utbrott. Varor från apotek var i likhet med i januari den populäraste kategorin att e-handla.
– Avvecklingen av pandemirestriktionerna i februari är sannolikt den främsta orsaken till minskningen i andelen e-handelskonsumenter. Det var väntat att fler än på länge skulle handla i fysiska butiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Även om andelen e-handelskonsumenter minskade i februari är det primärt ett lägre genomsnittligt köpbelopp bland de som e-handlar som förklarar den minskande omsättningen inom e-handeln. Det genomsnittliga köpbeloppet var hela 15 procent lägre i februari 2022 jämfört med samma månad förra året.
– Det genomsnittliga köpbeloppet i februari 2022 var dessutom det lägsta som uppmätts i E-handelsindikatorn sedan mars 2020. Omsättningen inom e-handeln ligger fortsatt på klart högre nivåer än före pandemin tack vare fler som handlar, men man kan konstatera att högtrycket inom e-handeln för närvarande mattas av, säger Johan Davidson.
Bolag Han har grundat flertalet bolag inom fastighetsbranschen och enligt honom själv vill han modernisera branschen från grunden. Samtidigt är Omid Noghabai tydlig med hur han ser på digitaliseringsarbetet: – Det ska vara koncept som gör att man som fastighetsägare faktiskt sparar pengar. Då kommer jag att investera i det.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.