Byggnationen kommer att genomföras av NCC Construction, med Jernhusen som beställare.
I samband med att Citytunneln ansluter till Centralstationen ska en ny glashall byggas ovanför den nya underjordiska stationen. Glashallen binder samman Centralplan i söder med ett nytt torg för bilar och taxi i norr.
- Citytunnelns nya perronger anläggs norr om befintliga Malmö Central och hamnar utanför det nuvarande stationsområdet. Glashallen kopplar ihop den nya stationen med Malmö Central, säger Torsten Erlandsson, affärschef på NCC Construction i Region Syd.
Den nya glashallen kommer att innehålla ett brett serviceutbud för de cirka 45 000 människor som dagligen besöker Centralstationen. I anslutning till stationen ska ett nytt parkeringshus med plats för över 400 bilar byggas.
- Stationer måste leva och förändras i takt med tiden för att fungera. Arkitekturen på Centralstation Malmö har alltid speglat samhällets utveckling, redan sedan första spadtaget som togs 1858, säger Per Berggren, vd på Jernhusen. Med den nya Glashallen lägger vi ytterligare en årsring till historien samtidigt som vi utvecklar serviceutbudet för resenären och besökaren.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.