Fastigheterna är huvudsakligen inom LSS- och HVB-segmenten, belägna framförallt i mellersta och södra delen av Sverige. Transaktionen är baserad på ett underliggande fastighetsvärde om 842 miljoner kronor, efter avdrag av uppskjuten skatt om 27 miljoner kronor.
Transaktionskostnader och rörelsekapital uppgår till 33 miljoner kronor. Det totala kapitalbehovet om 875 miljoner kronor kommer finansieras genom en kreditfacilitet om 490 miljoner kronor och en riktad nyemission om minst 350 miljoner kronor och upp till 385 miljoner kronor.
SBB kommer teckna nya aktier till ett värde av 33 miljoner kronor i den riktade nyemissionen. I det fall den riktade nyemissionen inte är fulltecknad kommer SBB att tillhandahålla ett aktieägarlån för det återstående kapitalbehovet om upp till 35 miljoner kronor.
Huvudägare i Mofast har i förväg åtagit sig att teckna aktier för 87 miljoner kronor, och SBB har i förväg åtagit sig att teckna aktier för 33 miljoner kronor i den riktade nyemissionen.
Mofast kommer efter affären att ha ett fastighetsvärde om cirka 1,4 miljarder kronor, estimerade hyresintäkter om 98 miljoner kronor och en nettoavkastning om 5,3 procent.
– Förvärvet utgör en unik möjlighet att förvärva en portfölj som genererar ett långsiktigt starkt kassaflöde för Mofast. Förvärvet utgör också ett väldiversifierat tillägg till befintliga fastigheter och ger Bolaget möjligheten att förbättra driftnettot genom aktiv fastighetsförvaltning, vilket erbjuder attraktiv avkastning för investerare", säger Mattias Bülow, vd på Mofast, som inom kort kallar till en extra bolagsstämma för att besluta om den riktade nyemissionen.
Bernstrom & Partners har varit rådgivare till SBB i affären.
SBB säljer samtidigt ytterligare tre fastigheter inom samma segmet. Det sammanlagda försäljningsvärdet för SBB uppgår till cirka en miljard kronor och överstiger bokförda värden med cirka tio procent.
– Försäljningen visar på nytt att även SBB:s fastigheter som inte är del i kärnportföljen men med starka kassaflöden, är mycket attraktiva och likvida, kommenterar Ilija Batljan, vd och grundare av SBB.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.