Bland konsumenterna ökar efterfrågan på ekologiska varor och miljömärkt samtidigt som det ställs ökade krav på produktion och distribution av varor.
- Klimatfrågan är här för att stanna. I framtiden kommer vi få se såväl klimatsmarta köpcentrum som fler miljöprofilerade butiker, säger Magdalena Jönsson, projektledare på Docere.
Rapporten visar att de unga vuxnas internetvanor och varumärkesfokus ställer nya krav samtidigt som 40-talisterna vill konsumera och vara mer aktiva än sina föregångare.
- Handelsplatsen har i mycket större utsträckning blivit en varumärkesfråga och dagens köpcentrum måste på ett helt nytt sätt vara anpassade till dagens sätt att leva, våra värderingar och behov, säger Stina Samuelsson, projektledare på Centrumutveckling.
Handel&Livsstil är ett multiklientprojekt som letts av Centrumutveckling och Docere tillsammans med tolv klientföretag: Alecta, Axfood, GE Real Estate, ICA Fastigheter, ICA Sverige, ING Real Estate, KappAhl, Nordic Council of Shopping Centers, Rodamco, Steen & Ström, Svensk Handel och Vasakronan.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.