Det femåriga obligationslånet består av två delar där 1 000 miljoner upplånas med en fast ränta på 2,5 procent och 500 miljoner med rörlig ränta (Stibor + 0,7 procent).
- Då detta är Swedavias första obligationsemission var det viktigt för oss att komma ut på rätt räntenivå, säger Karl Wistrand, fram till i dag CFO för Swedavia, och från och med i dag vd för Swedavia Real Estate.
- Intresset för företagsobligationer i stabila bolag med starka finanser verkar stort och vi är nöjda med att nu kunna både diversifiera och effektivisera Swedavias finansiering.
Obligationslånet, som upptogs 29 januari, ersätter tidigare banklån och gör det möjligt att fortsätta utveckling av än mer effektiva, hållbara, attraktiva och resenärsvänliga flygplatser.
MTN-programmet (Medium Term Notes) etablerades i december 2012 och innebär att Swedavia har möjlighet att ge ut företagsobligationer om upp till fem miljarder kronor. SEB står som ledarbank för MTN-programmet och är även emissionsinstitut tillsammans med Danske Bank, Nordea, Handelsbanken Capital Markets och Swedbank.
Swedavia har sedan tidigare, utöver banklån, även möjlighet till upplåning om upp till 5 miljarder kronor via ett certifikatprogram.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.