Image
Christoffer Börjesson.
Christoffer Börjesson. Bild: Fastighetsägarna

Fastighetsägarnas råd om leveranstjänster

Bolag Det moderna ekosystemet för hur människor konsumerar i sina hem är något som presenteras i rapporten Hometail, som Fastighetsägarna Stockholm lanserar idag.
Publicerad den 13 November 2019

Rapporten bygger på en undersökning om hur hyresgäst- och bostadsrättsinnehavare i Stockholm använder tjänster i hemmet. Rapporten pekar på att hemmet idag behöver hantera fler externa flöden som rör sig in i och ut ur fastigheten.

I takt med ökningen av e-handel blir allt fler varor och tjänster levererade till våra hem. Smidighet är en av de viktigaste faktorerna vid leveranser, vilket 80 procent av stockholmarna håller med om. Fastighetsägare behöver därför hitta sätt att hantera de nya flödena i sina fastigheter, genom till exempel infrastrukturlösningar för att komma in i fastigheter.

– Genom den här kartläggningen av tjänsteutvecklingen i omvärlden som har resulterat i rapporten Hometail blir det tydligt att det finns ett behov att förtydliga fastighetsägarens roll i framtidens tjänstesamhälle. Redan har initiativ som Foodora och Clas Fixar lyckats väldigt bra med att anpassa sig efter dessa nya behov och det är nu upp till fastighetsägare att återuppfinna sin roll i systemet, säger Christoffer Börjesson, Chief Digital Officer på Fastighetsägarna.

För att lyckas med framtidens fastighetsägande kommer samarbeten att vara centrala, fastslår rapporten. Genom partnerskap kan fastighetsägare tillgängliggöra smidiga och skräddarsydda tjänster till bättre priser, tack vare de skalfördelar som ges. Fastighetsägare kan, tack vare sin volym, ha en större kraft som förhandlare än enskilda boende och har därför möjlighet att agera som en aktör vid upphandling. På så vis kan fastighetsägare hjälpa de som bor i fastigheten till billigare samt mer flexibla och smidiga avtal, vilket 66 respektive 62 procent av respondenterna uppger som viktigt när fastighetsägare blir tjänsteleverantörer.

Fastighetsägarna Stockholms råd till fastighetsägare:
# Etablera ett ekosystem av tjänsteleverantörer som erbjuder ett lägre pris och en smidigare eller mer flexibel lösning till de boende.
# Skapa ett ekosystem av leverantörer av hushållsnära tjänster som är godkända av dig.
# Satsa på att skapa en affär inom dagligvaror snarare än sällanköpsvaror.
# Satsa på att skapa en affär inom hushållsnära tjänster som köps ofta, snarare än sällan.
# Etablera samarbeten med aktörer som erbjuder digitala tjänster i hemmet – och tryck på den totala affärsnyttan av att den boende väljer dig framför andra enskilda aktörer.

Christoffer Börjesson kommer för övrigt till Fastighetssveriges seminarium Fastighetsmarknadsdagen Förvaltning på Stockholm Waterfront den 27 november och håller ett föredrag om de senaste digitala trenderna inom fastighetsförvaltning, missa inte det!

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Neobos strategi framåt: Först avyttring – sedan förvärv

Bolag Fastighetsbolaget Neobo fortsätter minska sina vakanser och öka sin uthyrningsgrad. Däremot redovisar bolaget ett betydligt lägre förvaltningsresultat under första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Bolagets vd, Ylva Sarby Westman, säger till Fastighetssverige: – Vi måste arbeta med alla rader i resultaträkningen om vi ska lyckas.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige