– Många medvetna hyresgäster tycker att det är en självklarhet att hyresvärdarna arbetar digitalt. Det ställer därför krav på fastighetsbolag att möta den efterfrågan på ett bra sätt, säger Pia Grönquist, affärschef på Fastighetsägarna GFR.
Att erbjuda en hyresgästapp innebär att fastighetsföretag stärker sin relation till hyresgästerna och effektiviserar sin administration som blir både snabbare och mindre omfattande. Kort sagt blir det enklare att nå sina hyresgäster - bara med ett klick. För de fastighetsägare som vill går det att integrera andra system som till exempel tvättstugebokningar och fastighetssystem.
För hyresgästerna blir det enklare att påverka boendet, som till exempel att göra felanmälningar eller kontakta hyresvärden. Även hyran kan enkelt betalas direkt i appen via bank-id.
På Fastighetsägarna spår man att det i framtiden ställs helt nya krav på fastighetsföretagen, samtidigt skapar det nya möjligheter att utveckla sin affär. En utveckling man på Fastighetsägarna gärna ser att fastighetsföretagen drar nytta av.
– Med det nya samarbetet ger vi fastighetsföretag rätt förutsättningar att ligga långt framme och anpassa sin verksamhet till det nya affärslandskapet, säger Pia Grönquist.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.