Willhems nya giv – det ska man satsa på nu

Willhem gör en kursändring för framtiden. Vd:n Mikael Granath satsar mindre på bostäder, och vill etablera sig på fler orter. "Vuxit väldigt mycket i volym".
Willhems nya giv – det ska man satsa på nu
Mikael Granath. Bild: Willhem

Det var i höstas som Willhem signalerade för en omorganisation där bolaget skulle delas in i tre regioner, i stället för två som tidigare var fallet: Syd, Öst och Väst.

I och med omorganisationen, och den kraftiga expansionen, har man också varit på offensiven när det kommer till att rekrytera ny personal. Bland annat upprättades en ny tjänst, utvecklingschef, som Therése Scherman skulle ta hand om.

– Vi bedömde att de centrala stödresurserna (service, fastighetsutveckling, hållbarhet och digitalisering) behövde samordnas och då föll valet på henne. Jag tror inte det är aktuellt att ta in fler på utvecklingssidan. Vi är fortfarande mitt i den här omorganisationen, lite drygt halvvägs in i processen. Det tar en stund innan alla bitar är på plats, vi ska rekrytera där det behövs, säger Mikael Granath.

Under gårdagen (onsdag) släppte Willhem sin årsrapport. En rapport som bland annat visade att intäkterna ökat med tolv procent mot föregående år. Dessutom är marknadsvärdet på historiskt stora siffror: knappt 26 miljarder kronor.

En stor anledning stavas givetvis 2016 års stora förvärv av Akelius bestånd i Västsverige. Och man vill växa mer.

– Vi har vuxit väldigt mycket i volym. Med all sannolikhet kommer vi inte att växa så mycket den närmaste tiden, på bostadssidan.

Vad vill ni satsa på?

– Vi vill investera i samhällsfastigheter, någonstans mellan 10 och 15 miljarder den närmaste femårsperioden. Det är något vi har funderat länge på. För vår del känns det väldigt naturligt att rikta in oss på det segmentet, vi skulle exempelvis kunna bygga skolor i områden där vi redan finns med bostäder, säger Granath.

Han tillägger att Willhem även, i samband med satsningen på samhällsfastigheter, kan komma att dyka upp på fler orter än de tolv man finns på i dag.

– Absolut, vi är öppna för nya etableringsorter. Vi har precis gjort ett stort förvärv i Västsverige, ska man växa på bostadssidan så är det nog Stockholm som gäller.

Under hösten kom en rapport från Hyresgästföreningen där Willhem hamnade i botten, sett till NKI (nöjd kund index) i västra Sverige. Att bolaget har anställt en person med ansvar för bland annat service, är dock inte en effekt av det.

– Nej, det finns ingen koppling till det. Det var bestämt sedan tidigare. Däremot är vi intresserade av att förbättra verksamheten, då behöver vi ha resurser framöver, säger Mikael Granath.

Läs också