Willhem redovisar stigande intäkter och förbättrat driftnetto för årets första kvartal 2026. Samtidigt tyngs resultatet något av svagare värdeförändringar, trots ökade investeringar och nya förvärv i Göteborg.
Willhem redovisar ökade intäkter och ett förbättrat driftnetto för det första kvartalet 2026, samtidigt som resultatet efter skatt minskar något jämfört med motsvarande period i fjol.
Intäkterna steg med 6,7 procent till 847 miljoner kronor (794). I jämförbart fastighetsbestånd var ökningen mer måttlig och uppgick till 2,9 procent. Driftnettot ökade med 4,6 procent till 499 miljoner kronor (477), medan det i jämförbart bestånd var oförändrat.
Värdeförändringarna på fastigheter var i princip stillastående under kvartalet och uppgick till 1 miljon kronor (65). Däremot bidrog värdeförändringar på finansiella instrument positivt med 265 miljoner kronor (45). Periodens resultat efter skatt landade på 263 miljoner kronor (293).
Fastighetsportföljens marknadsvärde uppgick vid periodens slut till 61,1 miljarder kronor (57,9). Under kvartalet genomförde bolaget även förvärv av elva fastigheter i Göteborg, omfattande 213 lägenheter, till ett totalt värde om 355 miljoner kronor.
Investeringstakten ökade tydligt under perioden och uppgick till 249 miljoner kronor (94), varav merparten – 195 miljoner kronor – avsåg investeringar i befintligt bestånd. Resterande 54 miljoner kronor investerades i nyproduktion.
Sedan årsskiftet ägs bolaget av Tredje AP-fonden och Fjärde AP-fonden.
Vd Johan Tengelin beskriver kvartalet som stabilt trots en osäker omvärld:
– Efter mitt första kvartal som vd för Willhem kan jag konstatera att bolaget står starkt, även i en tid präglad av osäkerhet. Verksamheten fortsätter att leverera.
