Viktor Mandel lämnar Sveafastigheter

När SBB under måndagen meddelade att man samlar bostadstillgångar för 29 miljarder i Sveafastigheter inför ägarspridning stod Erik Hävermark angiven som tf vd för bolaget. Nu bekräftar den tidigare vd:n Viktor Mandel att han lämnar Sveafastigheter helt. För Fastighetssverige berättar han om beslutet och om vd-stolen han istället fortsätter på.
Viktor Mandel lämnar Sveafastigheter
Viktor Mandel. Bild: Sveafastigheter

När SBB under måndagen meddelade att man samlar bostadstillgångar för 29 miljarder i Sveafastigheter inför ägarspridning stod Erik Hävermark angiven som tf vd för bolaget. Nu bekräftar den tidigare vd:n Viktor Mandel att han lämnar Sveafastigheter helt. För Fastighetssverige berättar han om beslutet och om vd-stolen han istället fortsätter på.

SBB fortsätter sitt arbete med att renodla verksamheten i olika delar. Under måndagen meddelades att man väljer att samla bostadsfastigheter för 29 miljarder kronor i Sveafastigheter inför att bolaget ska få en annan ägarspridning. Samtidigt meddelade SBB att Sveafastigheter får en ny ledning där Erik Hävermark blir affärsutvecklingschef och tf vd, Märta Lous-Christensen blir CFO och Ola Svensson kliver in som förvaltningschef.

I ledningsgruppen saknades dock bolagets tidigare vd Viktor Mandel helt. För Fastighetssverige bekräftar Viktor Mandel att han inte kommer att ha någon roll alls i Sveafastigheter framöver.
Du står inte längre angiven som vd för Sveafastigheter. Hur landades det i den här lösningen?
– Det stämmer, jag har varit med och utvecklat Sveafastigheter till ett bostadsbolag i framkant sedan starten där vi bland annat byggt det första stora plusenergihuset, vunnit priser för kundnöjdhet och visat på hur vi kraftigt kan reducera klimatpåverkan från bostadbyggandet. Nu tar Sveafastigheter nästa steg och blir ett betydligt större bolag med verksamhet över hela landet och då passar det bra att någon annan tar över.
Kommer du fortsatt att ha någon roll inom Sveafastigheter framöver?
– Nej.

Parallellt med att ha varit vd för Sveafastigheter har Viktor Mandel även haft positionen som vd för Hemvist Förvaltning, ett JV-bolag mellan SBB och Kåpan med koppling till Sveafastigheter. Den vd-stolen kommer Viktor Mandel att sitta kvar på.
– Ja, jag kommer vara kvar i det bolag som äger och förvaltar de hus som Sveafastigheter hittills byggt. Det bolaget har växt kraftigt och ökat med 1 000 nyproducerade lägenheter under 2023 som alla är uthyrda, säger Viktor Mandel.

Läs också