Stockholm Business Regions vd Olle Zetterberg är stolt över huvudstadens senaste tio år och förklarar hur Stockholm har förändrats, men ser också problem.
I återkommande artiklar och intervjuer med fastighetstoppar är det stort fokus på Stockholm och man talar sig varm om den rådande marknaden, allt som oftast.
I slutet av förra veckan bedömde analys- och värderingsbolaget JLL Stockholm som rekordmässig, sett ur ett perspektiv där vakansgraden i CBD är rekordlåg – och därmed hyrornas utveckling varit stabil under 2016.
Men, givetvis är det inte bara positivt ur samtliga perspektiv.
– Jag håller med om att ekonomiskt går det väldigt bra, det går inte att blunda för. Det finns företag som vill hyra lokaler för höga priser, det är ett grundläggande fundament. Som du vet, så är ett hus inte värt ett smack om man inte vill hyra det. Stockholms ekonomiska tillväxt sedan millennieskiftet har varit enorm, det har varit plussiffror i varenda kvartal, även under finanskrisen, säger Stockholm Business Regions vd Olle Zetterberg.
Men samtidigt konstaterar han:
– När det kommer till vakansgraden i CBD så är den ohälsosamt låg i dagsläget. Och det beror ju på att det inte har tillkommit så många kontorsfastigheter. Istället förtätar man, så att det blir färre kvadratmeter per person. Sedan Waterfront har några nya kåkar knappt tillkommit, annat än ombyggnad.
Vilka konsekvenser har det gett?
– Att många flyttar ut. SEB flyttar till Arenastaden (i Solna) till exempel och flera andra bolag tittar på expansionsmöjligheter utanför tullarna, säger Olle Zetterberg och tillägger samtidigt:
– Man kan ju också lösa det genom ombyggnationer. Du kan exempelvis lägga till några våningar och på så sätt adderas ytterligare i de centrala delarna.
I januari 2007 tillträdde Olle Zetterberg posten som vd över Stockholm Business Region. Han har jobbat kommunalt sedan 1981 och har även erfarenhet från Kronofogden och Samhall.
Men nu firar han alltså tio år med nuvarande befattning.
– Det har varit en fantastisk resa. Och flera skillnader. När man pratade om näringslivet i Sverige inför andra marknader var det bolag som startades på 1800-talet. Ikea och H&M var undantagen. Sedan kan man se hur det ser ut i dag. Nu kryllar det av stora företag som är världskända. Vi har spelindustrin, Spotify och Skype till exempel. Det är väl de stora förändringarna, säger han.
Hur har Stockholm som stad förändrats?
– Stockholms position har förändrats, där är jag bara en liten kugge. Men visst har staden blivit starkare. För tolv år sedan pratade vi, och marknadsförde, staden som ”Capital of Scandinavia”. Då var det många som skrattade åt oss, i synnerhet danskarna. Nu är de smärtsamt medvetna om vårt försprång, bland annat för att vi har dubbelt så stort BNP. Styrkeförhållanden har förändrats, det går att se genom grundläggande ekonomisk fakta.
– Sverige är intressant ute i världen, inte bara för Donald Trump i hans retorik.
Med en stark tillväxt tillkommer många utmaningar. Utmaningar, förresten, är inget ord Olle Zetterberg vill ta i sin mun.
– Nej, det är bättre att prata på vanlig svenska: Det finns problem, säger han och utvecklar:
– Givetvis är bostadssituationen enormt svårartad. Mycket på grund av regleringar av olika slag som skatter och hyresregleringar. Där finns väldigt mycket att göra. Nu ser vi dock en uppsida, men sådana här projekt tar tid.
Något mer?
– Ja, många står fortfarande långt från arbetsmarknaden. Det är viktigt att nya stockholmare kommer in i samhället och får arbete. De problemen finns i de flesta stora städer.
Apropå det, hur mycket samverkar ni med övriga regioner?
– Uppsala växer ju enormt, men där har du den naturliga kopplingen till Stockholm. Jag ser Uppsala och Stockholm som samma region. Och Göteborg behöver att det går bra för Stockholm, och tvärtom. Visst finns det konkurrens, men det är aldrig roligt om det går dåligt i någon region.
Ett exempel på hans engagemang i andra regioner visar sig inte minst i samverkan med Köpenhamn.
– Jag var med och bildade regionen ”Greater Copenhagen”, för att binda samman det som är Öresundsregionen. Med all respekt, men det är ju ingen utanför våra länder som vet vad Öresund är. Nu kanske skåningarna blir lite sura, men så är det.
Du fyller 66 i år, hur länge till jobbar du?
– Jag tänkte checka ut nästa sommar, då fyller jag 67. Det är bättre att sluta när man kan gå själv, och inte behöver bäras ut.
