Image
Bild: Unibail-Rodamco-Westfield

Unibail-Rodamco-Westfield ingår partnerskap med Zalando

Handel Målet är att nå ut till en bredare målgrupp och därigenom utöka möjligheten till en optimerad försäljning.
Publicerad den 12 Mars 2021
Unibail-Rodamco-Westfield och e-handelsjätten Zalando startar samarbete. Bild: URW
Unibail-Rodamco-Westfield och e-handelsjätten Zalando startar samarbete.

Fastighetsjätten Unibail-Rodamco-Westfield Nordic inleder ett samarbete med Europas största digitala modeplattform, Zalando. Genom konceptet "Connected Retail" genererar fastighetsbolaget en ny digital försäljningskanal från köpcentrumens fysiska butiker på Zalandos plattform, med syfte att nå ut till en bredare målgrupp och därigenom utöka möjligheten till en optimerad försäljning.

För drygt fyra år sedan startade Zalando, Europas ledande plattform för mode och livsstil, konceptet Connected Retail med ändamålet att bygga en bro mellan produktefterfrågan online och utbudet offline. I dag skickar över 3000 butiker i Sverige, Finland, Danmark, Österrike, Spanien, Polen, Nederländerna och Tyskland beställningar till kunder via Zalandos plattform. Till följd av coronapandemin har den digitala utvecklingen av retail-landskapet påskyndats i snabb takt och URWs nya samarbete med Zalando ligger därför helt rätt i tiden.

– Vi är väldigt glada över att äntligen kunna berätta om vårt nya samarbete med Zalando, vilket i korthet innebär att alla butiker i våra nordiska köpcentrum ges möjligheten att ansluta sig till Zalandos Connected Retail. Tanken med satsningen är att erbjuda en enkel lösning att nå nya kunder, skapa en ny digital försäljningskanal från våra fysiska butiker och därmed kunna optimera deras försäljning, säger Louise Ryning, Director of Operations URW Nordics

– Dagens kunder vill ha en sömlös shoppingupplevelse. Framgångsrika varumärken tänker inte längre på kanaler och enheter utan är konsekvent inriktade på kundernas behov, deras vanor och livsstil. Genom Connected Retail gör vi det möjligt för fysiska återförsäljare att få tillgång till online-orienterade kunder och samtidigt stärka vår plattform. I URW Nordic har vi fått en partner som kan stödja plattformen med sin expertis och sitt goda nätverk i detaljhandels-sektorn, säger Søren Johansen, teknisk chef för Connected Retail på Zalando.

Connected Retail möjliggör för fysiska återförsäljare att tillgängliggöra sina produkter på Zalandos digitala plattform, det vill säga att om en kund beställer en produkt online kan beställningen vidarebefordras direkt till en partnerhandlare som har varan i lager. Unibail-Rodamco-Westfield verkar initialt som mellanhand och gränssnitt med återförsäljarna i sina köpcentrum, med målsättningen att effektivisera och driva på utvecklingen mot en smidig shoppingupplevelse för såväl hyresgäster som slutkonsumenter.

- Victor Friberg
victor@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Sparbössan växer – på egna villkor

Bolag Sparbössan är väldigt selektivt som fastighetsbolag: Fastigheterna i portföljen bör ha ett kulturhistoriskt eller arkitektoniskt värde. Så när vd Sara Östmark pratar om att bolaget är inne i en "tillväxtresa", ja, då är det tillväxt på egna villkor och i egen takt. – Det handlar om vilken typ av organisation man vill jobba i, berättar hon för Fastighetssverige.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige