Image
Bild: Axel Ohlsson

Unga mest positiva till att leva hållbart i framtiden

Bostäder I Skanskas senaste rapport Bopanelen 2030 framgår att närmare hälften av svenskarna skulle kunna sälja sin bil om man hade tillgång till en pool med eldrivna fordon, bland yngre i åldern 18–29 år är motsvarande siffra två av tre.
Publicerad den 3 Augusti 2020

Bopanelen 2030 – en rapport om framtidens hem, bygger på en undersökning genomförd av Kantar Sifo och lyfter frågor, trender samt utmaningar kring framtidens hem. Rapporten visar att hela 79 procent tycker att det kommer att vara viktigt att bo i en miljövänlig och hållbar bostad om tio år. Mest positiva till detta är de yngre i åldersgruppen 18–29 år, där uppger 84 procent att detta kommer att vara viktigt.

– Rapporten gör det möjligt för oss på Skanska att lättare kunna kartlägga framtidens behov och förstå hur människor vill bo om tio år. Det ger oss som bostadsutvecklare värdefulla insikter om hur vi måste arbeta för att kunna erbjuda de bostäder som efterfrågas av såväl individen som samhället i stort. Vårt mål är att skapa drömhem som främjar en hållbar livsstil och vi ska vara först på marknaden med klimatneutrala bostäder, säger Mikael Matts, vice vd på Skanska.

Resultatet visar att många kan tänka sig att betala extra för hållbara lösningar. Varannan person är villig att betala extra för solceller. Det visar att det finns både en efterfrågan och en vilja att bidra till hållbara lösningar. Nästan lika många kan dessutom tänka sig att spendera mer på smarta system som effektiviserar resursförbrukningen i hemmet såsom el-, värme- och vattenförbrukning. Men även om många svarat att det är viktigt med klimatsmarta bostäder och uppger att de är beredda att betala mer för det så ser Skanska ännu inte efterfrågan på marknaden.

– Klimatomställningen är en av de största utmaningarna som vårt samhälle står inför och hur framtidens bostäder byggs spelar roll. Men det behövs ytterligare incitament som premierar hållbara val för att åstadkomma en tydligare förflyttning; en grön flyttbonus skulle kunna vara en sådan, en miljöbostadspremie en annan. Framtidens hem behöver även smarta lösningar som underlättar hållbara val i vardagen. För att lyckas krävs samarbete mellan flera aktörer som regeringen, kommuner och byggföretag, säger Mikael Matts.

Bilens påverkan på miljön har länge debatterats. Och Bopanelen 2030 visar att många kan tänka sig att sälja bilen om bostadsfastigheten erbjuder en pool med eldrivna transportmedel för de boende. Även här är den yngre generationen 18–29 år mest positiva där hela 65 procent kan tänka sig detta. Motsvarande siffra bland de i åldrarna 50–65 år är endast 39 procent.

- Anthon Näsström
anthon@fastighetssverige.se

Ämnen

Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden

Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.

I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.

Skanska Kommersiell U...

Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden

Senast från Fastighetssverige Plus

Sven-Olof Johansson: "Varje dag som går utan räntesänkningar förvärras situationen"

Bolag Fastpartners Q1-rapport visar på ökade hyresintäkter med 4,1 procent och ett driftnetto som ökade med 2,3 procent. Förvaltningsresultatet minskade dock rejält, med 25,2 procent, och vd Sven-Olof Johansson efterlyser nu sänkta räntor omgående. Fastighetssverige fick en pratstund med honom.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige