Färsk statistik från UC visar att den negativa konkursutvecklingen för svenskt företagande håller i sig. Trots UC:s rapporter om att det startas fler företag så har andelen bolag som gått i konkurs ökat konsekvent. Över helåret ökar byggbranschen med elva procent, hotell- och restaurangbranschen ökar med 20 procent och detaljhandeln med en procent. I december månad ökar det totala antalet företagskonkurser i Sverige med två procent jämfört med samma månad föregående år.
– Över helåret ökar antal konkurser. Antalet bolag med utmätning ökar också kraftigt. Detta sker samtidigt som den positiva trenden för företag i allmänhet fortsätter att vara bra. Omsättningen i företagen ökar och andelen bolag med betalningsanmärkningar eller ansökan om betalningsföreläggande är konstant. Hög grad av konkurrens samt ökningen av antalet oseriösa bolag kan vara en anledning till den negativa trenden av ökat antal företagskonkurser, kommenterar Richard Damberg, ekonom på UC.
De senaste två åren ser UC att andelen oseriösa företag ökar kraftigt, det vill säga företag som startas, bedrivs eller avslutas i bedrägligt syfte. De två senaste åren har andelen oseriösa företag ökat från 10 procent till 25 procent av alla bolag som försatts i konkurs.
– Vi ser en oerhört allvarlig utveckling. De oseriösa företagen verkar öka och de återfinns i alla branscher. Förutom vanliga anledningar till konkurs som likviditetsbrist eller hårdnande konkurrens får vi numera vänja oss vid att oseriösa och bedrägliga företag är en vanlig orsak till konkurs, säger Richard Damberg.
Sverige Max Barclay, med titlarna vice vd, Nordenchef och chef för Newsecs svenska rådgivningsverksamhet, sätter fingret i luften och spanar om hur 2024 utvecklar sig, vilket segment som är hetast just nu och hur de som rådgivare kan dra fördel av utvecklingen av artificiell intelligens, AI.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.