Tysk jätte siktar på Sverige

Efter miljardköpet av Nokias tidigare huvudkontor i Helsingfors ställer Deutsche AM nu in siktet på Sverige. För Fastighetssverige berättar Ulrich Steinmetz, portfolio manager på bolaget, om bolagets expansionsplaner.
Tysk jätte siktar på Sverige
Ulrich Steinmetz. Bild: Deutsche Asset Management

Tyska Deutsche Asset Management tog ett stort steg i Norden när man köpte Nokias tidigare huvudkontor i Helsingfors – nu finns även Sverige på radarn. För Fastighetssverige berättar Ulrich Steinmetz, portfolio manager på Deutsche Asset Managment’s Open-Ended Real Estate Funds, om bolagets planer på den svenska marknaden.

Tyska storbanken Deutsche Banks fastighetsbolag Deutsche Asset Management köpte i början av december telekombolaget Nokias gamla huvudkontor i Esbo från Exilion för 164 miljoner euro, motsvarande cirka 1,63 miljarder kronor.

Efter jätteaffären siktar man på att investera ytterligare i Norden.
– På grund av underallokeringen av fondens portfölj i Norden är vi intresserade av att göra ytterligare investeringar i flera olika skikt, även om kontor och handel fortsätter vara vårt huvudfokus.

Mer blicken mot Norden ses Deutsche Asset Management även Sverige som en marknad av intresse.
– Vi har redan investerat i Stockholm men vill investera ännu mer, säger Ulrich Steinmetz.

Deutsche Asset Managements fokus för Norden ligger fortsatt på kontor och handel. Men i Sverige ser man möjligheter i ett annat segment.
– För närvarande ser vi intressant möjligheter inom logistik.

Läs också