Image

Sveriges första virtuella stadsdel

Bolag För första gången i Sverige blir det nu möjligt att i verkligheten uppleva en framtida stadsdel virtuellt. 3D-animeringar läggs i skikt ovanpå den verklighet som betraktaren i realtid fångar in med kameran i sin smartphone eller läsplatta - plattformen är densamma som används i Pokémon Go. Sigtuna stadsängar är först ut.
Publicerad den 6 September 2016

– Vill du få känslan av hur Sigtunas nya stadsdel kommer att se ut när den är färdigbyggd? Då är du välkommen att besöka Sigtuna stadsängars informationsplats vid det nyplanterade äppelträdet intill Pilsborondellen, säger Kim Hultén, verksamhetschef för Sigtuna stadsängar Exploaterings AB.

– Ladda först ned gratisappen ”Sigtuna stadsängar” från App Store eller Google Play. Sedan kan du uppleva stadsdelen virtuellt med hjälp av en smartphone eller läsplatta. 3D-animeringarna smälter samman med den verkliga miljö som ligger bakom din enhets kamera och skapar en unik bild av hur stadsdelen kommer att se ut, fortsätter Kim Hultén.

Den nya stadsdelen kan också ses i 3D på Sigtuna stadsängars hemsida.

Plattformen som används vid 3D-visualiseringen av Sigtuna stadsängar är densamma som används i det populära spelet Pokémon Go. Företaget 3D Interactive STHML, som skapat Sigtuna stadsängars 3D-visualiseringar, har utvecklat tekniken genom att på ett unikt sätt kombinera olika programvaror för en optimal 3D-upplevelse.

3D Interactive STHML startades 2010 och har förutom Sigtuna stadsängar även nationella kunder som exempelvis Bredbandsbolaget, Saab Group och Riksbanken.

– Sex år är rätt gammalt i vår bransch och som bolag har vi skapat flest 3D-appar i Sverige, berättar Michael Spuhl, ägare och grundare av 3D Interactive STHML.

– Nu i veckan åker vi till Sigtuna stadsängar för att på plats göra de sista finjusteringarna i 3D visualiseringen. Vi mäter, programmerar in höjder och vinklar från topografin samt lägger in skuggor, så att 3D-modellerna smälter in perfekt med verkligheten. Tidigare har den här 3D-tekniken bara använts för att visualisera några enstaka hus i Sverige, så Sigtuna stadsängar blir först i landet med att visa en hel stadsdel, säger Michael Spuhl.

– Inom några år kommer det att bli enklare att koppla så kallade 3D-glasögon till en smartphone för olika virtuella 3D-presentationer, inklusive Virtual Reality (VR). Tekniken med Virtual Reality finns redan, men om något år kommer nya mobiler med cirka 40 procent högre prestanda, säger Michael Spuhl.

– Det öppnar för mer avancerade och detaljerade 3D-animeringar. Sigtuna stadsängar skulle då kunna utöka 3D-visualiseringen och erbjuda besökare 3D-glasögon, så att de kan promenera runt i den nya stadsdelen och i 3D se det som ännu inte har byggts.
Sigtuna stadsängar Exploaterings AB som ägs av Bonava och det kommunala bostadsbolaget Sigtunahem, leder utvecklingen av Sigtuna stadsängar – en helt ny stadsdel belägen cirka 1 500 meter norr om gamla Sigtuna stadskärna. Totalt uppförs cirka 900 bostäder fördelat på hyresrätter, bostadsrätter, villor och radhus. Dessutom byggs lokaler för restauranger, butiker, skola, fritids och förskola. Detaljplanen antogs 2016. Första inflyttning beräknas till 2018.

Planeringen av stadsdelen har präglats av en omfattande medborgardialog via en visionsstyrd stadsplaneringsprocess, vilket är unikt i Sverige. Inför uppförandet av Sigtuna stadsängar finns ett uttalat fokus på social, ekonomisk, ekologisk och demokratisk hållbarhet och de utvecklare som satsar på hållbar stadsplanering premieras.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Mer från Fastighetssverige

Fastighetssverige PLAY