Enlig CBRE:s senaste kartläggning av de internationella detaljhandelsföretagens expansionsplaner för 2013 jämfört med 2012, har Sverige stärkt sin position på crossborder-marknaden, detta trots att de internationella detaljhandelsföretagen generellt dragit ner på sina nya crossborderetableringar.
– Resultatet skall sammantaget tolkas som att etableringsintresset kvarstår och nya butiker kommer att etableras fortsättningsvis i hög takt, men att riskbenägenheten minskat rejält beroende på vilket land det är fråga om, säger Anders Lillsunde, senior rådgivare på CBRE.
– De tidigare opportunistiska länderna i gamla Östeuropa, liksom de mest drabbade inom eurozonen, förhåller man sig nu väldigt avvaktande till.
Sverige ligger nu på en 14:e plats som prioriterat land, jämfört med en 17:e plats år 2012.
Bland topp 15-länderna har skett dramatiska förändringar jämfört med förra året. Italien har tappat 28 procentenheter och Ryssland 22. De gamla ”stormakterna” har även tappat tvåsiffriga tal: England 10 procent, Spanien 11, Frankrike 11, Schweiz 10 och Belgien 10. I sammanhanget är Sveriges mer blygsamma tapp, 5 enheter, ändå ett bra betyg för den svenska ekonomin.
Sverige hör till de fem länder i Europa bland topp 15 som klarat sig bäst. De övriga är Tyskland med en ökning med 17 enheter, Holland oförändrat, Österrike – 3 och Polen – 4.