Image
Adapta Fastigheters satsning på köpcentrum i Kongahälla, Kungälv, är den största köpcentrumsatsning i regionen på tio år.
Adapta Fastigheters satsning på köpcentrum i Kongahälla, Kungälv, är den största köpcentrumsatsning i regionen på tio år. Bild: Adapta Fastigheter

Största köpcentrumsatsningen i Göteborgsregionen på tio år

Handel Med närmare 100 nya butiker och verksamheter i ett starkt koncept kommer Adapta Fastigheter att tillföra 35 000 kvadratmeter nya, efterlängtade ytor i norra Göteborgsregionen.
Publicerad den 6 April 2016

Etableringen sker i Kungälvs nya stadsdel Kongahälla. Efter många års planering startar nu byggnationen av Sveriges idag största nybyggnadsprojekt inom handeln. Det kommer tillföra ett efterlängtat, nytt köpcentrumkoncept till Göteborgsregionen, som länge varit en eftersatt marknad inom handeln och med begränsad förnyelse de tio senaste åren.

Etableringen sker i Kungälvs nya stadsdel Kongahälla, som ligger 20 minuter från Göteborgs centrum. Kungälv kommer att utvecklas mycket de kommande åren med ett offensivt bostadsbyggande och med många positiva förändringar och förstärkningar av stadskärnan.

Läget i Kongahälla är optimalt för Adapta Fastigheters nya etablering:
— Det är perfekt med placeringen utmed E6:an, granne med stadens nya resecentrum och med ett direkt cityläge har vi flöden dygnet runt, berättar Erik Fischer, utvecklingschef på Adapta Fastigheter.

På Kungälvs kommun är man av samma åsikt:
— Kungälvs kommun är en stark kommun med hög tillväxttakt och utvecklingspotentialen i området är hög. Under de närmsta åren kommer det att byggas cirka 2 100 nya bostäder i kommunen varav 900 av dessa i direkt anslutning till det nya köpcentrumet när den nya stadsdelen Kongahälla nu växer fram, säger Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande i Kungälvs Kommun.

Konceptet innehåller närmare 100 butiker och verksamheter med en stor andel restauranger och caféer. Målet är att skapa en ny självklar mötesplats i Kungälv. En modern, urban och vibrerande plats där man kan umgås, shoppa och uppleva nya intryck.

— Vi satsar på att skapa ett tydligt koncept genom en stark innehållsmix och spännande arkitektur, design och miljö. Vi vill ge besökarna en shoppingupplevelse som sticker ut, en ny dimension i Göteborgsregionen och här i Kungälv. Atmosfären vi skapar ska ge en skön känsla men också vara tillgängligt och effektivt, berättar Charles Larsson, marknadschef på Adapta Fastigheter.

- Henrik Ekberg
henrik@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Neobos strategi framåt: Först avyttring – sedan förvärv

Bolag Fastighetsbolaget Neobo fortsätter minska sina vakanser och öka sin uthyrningsgrad. Däremot redovisar bolaget ett betydligt lägre förvaltningsresultat under första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Bolagets vd, Ylva Sarby Westman, säger till Fastighetssverige: – Vi måste arbeta med alla rader i resultaträkningen om vi ska lyckas.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige