Den 1 september börjar Amanda Horwitz som ny stadsbyggnadsdirektör i Stockholms stad och efterträder Monika Joelsson som varit tillförordnad på samma post sen Anette Scheibe Lorentzi klev av uppdraget under hösten 2022.
Amanda Horwitz blir den femte kvinnan att ha den tjänsten och Stockholm har därmed haft enbart kvinnliga stadsdirektörer sen millenieskiftet. Hon kommer närmast från en tjänst som samhällsbyggnadschef i Sollentuna kommun.
– Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor på stadsbyggnadskontoret utveckla staden i nära samverkan med förtroendevalda, invånare och näringsliv. Vi har tillsammans ett svårt och viktigt uppdrag att växa klimatneutralt, socialt hållbart och nu dessutom i ekonomiskt utmanande tider, säger Amanda Horwitz.
Amanda Horwitz kommer närmast från Sollentuna kommun där hon varit samhällsbyggnadschef under åren 2019-2023. Under 2014–2018 var hon miljö- och stadsbyggnadschef i Lidingö stad. Hon har tidigare även jobbat som konsult inom stadsutveckling på Temaplan, Tyréns och Evidens.
