Konsumentförtroendet har sviktat något under den senaste tiden, sannolikt till följd av omvärldsoro, kommande räntehöjningar samt att bostadsmarknaden står och väger. Trots ovanstående ser detaljhandeln ut att gå mot ett bra år:
– Med en konjunktur på topp, minusränta och växande befolkning lär 2018 summeras som ett ganska bra år för detaljhandeln. Handelsföretagen brottas dock med stora strukturella utmaningar genom digitalisering och internationalisering, det är där deras fokus ligger, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.
I rapporten konstateras att handelns strukturomvandling accelererar. E-handeln har nått en sådan nivå att många traditionellt fysiska handlare får kämpa rejält för att försvara sina marknadsandelar. Rapporten belyser även strukturomvandlingens konsekvenser för den klustrade handeln i köpcentrum och handelsområden. Trots att ingen "köpcentrumdöd" finns i sikte förväntas en ansenlig mängd köpcentrumytor behöva hitta nya ändamål fram till 2025. Sammanfattningsvis ger de nya villkoren inom handeln upphov till såväl vinnare som förlorare:
– Vi är på väg in i en lågkonjunktur som serveras mitt under handelns kanske största strukturella omställning någonsin. Lågkonjunktur och digitalisering har vi aldrig upplevt samtidigt tidigare, och har man inte ställt om än är det hög tid att göra det nu, säger Jonas Arnberg.
Ekonomi/Finansiering Riksbanken genomförde flera räntehöjningar på rad och nu talar en del bedömare om att inflationen kommer ner runt två procent vid halvårsskiftet. Går det att redan nu skymta det ekonomiska ljuset – eller lurar det nya utmaningar runt hörnet? Vad behöver vi tänka på framöver när den ekonomiska verkligheten ser ut som den gör? Marcus Widén, makroekonom på SEB, satte ljuset på detta under Stora proptechdagen i Stockholm.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.