Trots den senaste tidens finansiella turbulens och inbromsning på fastighetsmarknaden så är intresset för logistikfastigheter stabilt och under årets fem första månader såldes logistikfastigheter för strax över 2 miljarder kronor, konstaterar Savills i rapporten Spotlights Logistics Property Market. Nybyggnation av logistikfastigheter har varit stark med närmare 350 000 kvadratmeter under 2011 och cirka 400 000 kvadratmeter som skall färdigställas under året, vilket kan indikera att fler betydande affärer kan komma att ske under året.
Under 2011 var transaktionsvolymen för rena logistikfastigheter cirka 4,8 miljarder kronor, att jämföra med 2,8 miljarder kronor under 2010 och endast 1,4 miljarder kronor under 2009.
För närvarande är de fastighetsinvesterare som är aktiva på förvärvssidan generellt sett lågbelånade och letar i huvudsak efter säkra placeringar med stabila kassaflöden.
Logistiksegmentets utveckling mot allt större anläggningar med längre löptider på hyreskontrakten passar väl in med preferenserna för dessa investerare, skriver Savills.
Vidare bidrar den starka volymen av nyproduktion av logistikfastigheter under 2011 (350 000 kvadratmeter) och 2012 (över 400 000 kvadratmeter) till att öka utbudet av kvalitativa investeringsobjekt inom segmentet, där den absoluta majoriteten av dessa var fullt uthyrda innan produktionen påbörjades.
Lokaliseringstrenden är tydlig – i storstäderna uppförs större anläggningar längre ut från stadskärnan och ute i landet är regionstäderna längs E4/E20/E18 och Väg 40 intressanta etableringslägen. I linje med riktningen på hela fastighetsmarknaden så tenderar allt fler nybyggda logistikanläggningar att vara miljöklassade samtidigt som vi troligtvis kommer se att äldre logistikfastigheter uppgraderas för att uppfylla dessa krav.
De generella problemen för fastighetsinvesterare med att erhålla bankfinansiering är däremot tydliga även för logistikfastigheter och ger sig uttryck främst genom en ökad spread i betalningsviljan för prime och mer sekundära fastigheter. Än så länge kan det inte konstateras någon markant skiftning av direktavkastningskraven för sekundära logistikanläggningar.
Det är dock tydligt att transaktionsavsluten för denna typ av anläggningar har minskat markant och att försäljningar i ökad utsträckning dras tillbaka från marknaden till följd av spekulanternas finansieringsproblem.