Arbetet med att bygga en linbana över Göta Älv ser nu ut att definitivt skrotas av kommunen. Fastighetssverige berättar mer om det misslyckade miljardprojektet som aldrig ens kom nära ett första spadtag – trots hundratals miljoner i utredningskostnader.
Den 15 augusti 2019 bad trafikkontoret stadsbyggnadskontoret att pausa arbetet med detaljplanerna för linbanan över Göta älv och dess stationer. Syftet med planerna var att möjliggöra uppförande av linbanestationer på Lindholmen, vid Västra Ramberget och vid Wieselgrensplatsen. Dessutom skulle det byggas ett torn och lindragning mellan stationerna på Järntorget och Lindholmen, två torn och lindragning mellan stationerna på Lindholmen och Västra Ramberget samt två torn och lindragning mellan stationerna på Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen.
Men fyra miljarder kronor för en linbana bedömdes vara alldeles för dyrt och projektets samhällsnytta ifrågasattes. Trafikkontoret fick i uppdrag av trafiknämnden att utreda alternativa linbanelösningar som skulle kunna halvera kostnaden.
Inget av de alternativa förslagen som presenterades i slutet av oktober 2019 lyckades dock riktig halvera investeringskostnaden på 4 080 miljoner kronor. Lösningen med tre stationer med ändstation på Västra Ramberget kom dock ganska nära med en uppskattad kostnad på 2 162 miljoner kronor.
I sin slutsats konstaterade trafikkontoret att samtliga alternativ och förslag hade slimmats så mycket att det inte gick att komma lägre kostnadsmässigt, i alla fall inte utan att göra avkall på de fasta parametrar som ansetts som viktiga förutsättningar och krav för anläggningen.
Utredningarna kring en linbana över Göta Älv hade fram till slutet av 2019 kostat över 130 miljoner kronor utan att det hade tagits ett enda spadtag – och det ser inte ut att bli något under en överskådlig framtid. Efter utredningen behandlades ärendet i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige beslutade den 16 april 2020 om att avbryta planerna. Sedan dess har ärendet senast behandlats i regionstyrelsen och den 15 juni 2020 inkom trafikkontoret med en formell begäran till stadsbyggnadskontoret om att avbryta hela planarbetet.
Stadsbyggnadskontoret har sedan tidigare lovat att göra en planändring för den del som berör Volvos kommande utbyggnad vid station Västra Ramberget om planarbetet avbryts. Kontoret kommer därför skyndsamt, efter dialog med Volvo, att begära uppdrag för en plan som möjliggör utbyggnad för Volvo.
Nu föreslås byggnadsnämnden besluta att arbetet med att upprätta detaljplaner avbryts på trafikkontorets begäran, något som väntas ske den 24 september då nämnden har sitt nästa sammanträde.
