Den sista detaljplanen innebär att bilarna framför Ica Maxi får flytta in i parkeringshus och parkeringsplatsen istället omvandlas till blandad stadsbebyggelse.
Masthusen är tänkt att bli navet som ska knyta ihop de olika delarna i Västra hamnen och även länken till centrum, med gång- och cykelstråket Diagonalen som går genom kvarteret. I detaljplanen poängteras att området ska kännas levande under hela året och 24 timmar om dygnet.
Detaljplanen innehåller uppemot 350 lägenheter, lokaler för kontor, affärer eller annan service, och en förskola med plats för upp till 160 barn och med gård delvis på taket. Förskolan kommer att stå klar tidigast år 2020.
Den huvudsakliga delen av planområdet ingår i fastigheten Bilen 22, som ägs av Skandia Fastigheter. En mindre del ägs av Malmö stad.
– En lucka fylls i staden och istället för en parkeringsplats får vi ett urbant kvarter på bästa läge, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och stadsbyggnadsnämndens ordförande.
– Ännu ett kvarter byggs nu vid havet i centrala Malmö, säger säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.