Image
Ola Serneke.
Ola Serneke. Bild: Serneke

Serneke varslar 100 tjänster

Bolag Serneke varslar 100 tjänster om uppsägning när bolaget omorganiserar och minskar kostnader med 200 miljoner årligen.
Publicerad den 27 Mars 2020

Serneke tar steg två i den större omorganisation som bolaget inledde hösten 2019. De förändringar som nu genomförs innebär minskade kostnader om cirka 200 miljoner kronor årligen. Förändringarna förväntas ge full effekt vid inledningen av 2021 och berör upp till 100 tjänster.
– De åtgärder vi nu genomför innebär en anpassning av kostnadskostymen för det nya Serneke Sverige och det effektivare arbetssätt som denna organisation syftar till. Det nu rådande läget i världen med effekterna av covid-19 kräver dessutom ytterligare skärpa och handlingskraft i anpassningen, säger Ola Serneke, tf vd för Serneke Sverige och koncernchef för Serneke Group.

Arbetet med att skapa en ny organisation inleddes under hösten förra året och syftade till att samla bolagets kärnverksamhet i ett Serneke Sverige bestående av fem regioner, alla med eget resultatansvar. Närhet till den lokala affären och ett ökat engagemang bland medarbetarna är några av de styrkor som den nya regionstrukturen ska förstärka ytterligare. Omorganisationen innebar även att bolaget gick ifrån sina fyra affärsområden Bygg, Anläggning, Projektutveckling och Fastighet. I den nya organisationen är det istället helhetserbjudandet från bolagets samlade kompetens och kundens behov som står i fokus.
– Vi ser nu efter några månader med den nya organisationen att vi blivit effektivare och nyttjar våra resurser bättre. Stärkta av det, och som ett naturligt nästa steg, vidtar vi nu åtgärder för att ytterligare vässa vår konkurrenskraft och förbättra vår lönsamhet, säger Ola Serneke.

Åtgärderna reducerar kostnader över hela organisationen och innebär att upp till 100 tjänster varslas om uppsägning. I första hand påverkas de verksamheter där omorganisationen fått störst påverkan, som de tidigare affärsområdena Anläggning, Fastighet och Projektutveckling. Diskussioner med de fackliga parterna har inletts.

Sammantaget innebär effektiviseringsåtgärderna att cirka 200 miljoner kronor frigörs årligen med fullt genomslag från och med början av 2021. Reservationer om cirka 100 miljoner kronor för kostnader kopplat till åtgärderna belastar resultatet i första och andra kvartalet 2020.
– Den förändring vi nu presenterar är nödvändig för att fullfölja vår ambition att sätta lönsamhet före tillväxt och säkra vår framtida konkurrenskraft. Det är en viktig del av en långsiktig plan som påverkats ytterligare av det allvarliga läge som råder globalt på grund av covid-19. Detta kommer bli ett år med fokus på vår entreprenadverksamhet och att leverera på den historiskt starka orderbok om nio miljarder kronor som vi inledde året med, säger Ola Serneke.

- Axel Ohlsson
axel@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Newsec-profilen: Därför är standardiserad digitalisering nödvändig

Teknik Fastighetsbranschen står inför ett förändringstryck och måste leva upp till myndigheternas och hyresgästernas krav. Men just nu råder en nybyggaranda när det gäller digitalisering i branschen och det saknas tydliga ramar och regler. Christoffer Börjesson är head of digital accelerator på Newsec och har tydliga tankar om hur digitaliseringen bör standardiseras för att lyckas uppnå målet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige