Sehlhall förstärker hållbarhetsarbetet – ingår samarbete med Mestro

Sehlhall ingår ett samarbete med Mestro, som erbjuder automatiserade energiuppföljningssystem, för inläsning och uppsamling av energidata. Syftet med samarbetet är att fördjupa Sehlhalls hållbarhetsarbete.

– Samarbetet med Mestro blir en viktig delkomponent i vårt hållbarhetsprogram som ska säkerställa att vi är klimatneutrala i vår verksamhet till och med 2030, säger Mikaela Malmgren, förvaltningsansvarig på Sehlhall.

Sehlhall har som målsättning att bygga klimatneutral social infrastruktur i hela landet. Samarbetet med Mestro möjliggör för Sehlhall att ta nästa kliv mot denna målsättning. Systemet som Mestro tillhandahåller, ger Sehlhall möjligheten att följa fastigheternas direkta miljöpåverkan mätt i CO2-utsläpp. Det innebär att Sehlhall kan ta kontroll över energiförbrukningen i samtliga omsorgsfastigheter.
– Vi ser stora vinster i att automatisera energidata i våra fastigheter. Förbrukningen är även kopplad till direkta kostnader vilket gör det enkelt att se vilka besparingar i energiförbrukningen som kan genomföras, säger Mikaela Malmgren.

Systemet kommer att vara i full drift i Sehlhalls befintliga bestånd senast vid årsskiftet. Sehlhall kommer även att implementera Mestro i framtida fastighetsförvärv.

Läs också