Sankt Sigfrids plans framtid kan bli föremål för markanvisningstävling

Demokraterna i Göteborg vill upprusta och utveckla Sankt Sigfrids plan och föreslår i en motion att området ska markanvisas i ett tidigt skede för att få in en eller flera aktörer tidigt i projektet. Flera nämnder ser positivt på förslaget men en eventuell tävling ligger ändå en bra bit i framtiden. Fastighetssverige berättar mer om hur framtiden för Sankt Sigfrids plan kan komma att stakas ut.
Sankt Sigfrids plans framtid kan bli föremål för markanvisningstävling
Utformningen av framtidens Sankt Sigfrids plan i Göteborg kan avgöras genom en markanvisningstävling. Bild: Google street view, skärmdump

Demokraterna i Göteborg vill upprusta och utveckla Sankt Sigfrids plan och föreslår i en motion att området ska markanvisas i ett tidigt skede för att få in en eller flera aktörer tidigt i projektet. Flera nämnder ser positivt på förslaget men en eventuell tävling ligger ändå en bra bit i framtiden. Fastighetssverige berättar mer om hur framtiden för Sankt Sigfrids plan kan komma att stakas ut.

Demokraterna Martin Wannholt och Patrik Höstmad föreslår i en motion att området vid Sankt Sigfrids plan ska markanvisas i ett tidigt skede för att få in marknadens aktörer tidigt i projektet med syfte att komma fram till ännu bättre lösningar för utveckling av platsen. Exploateringsnämnden, stadsmiljönämnden och stadsbyggnadsnämnden har ombetts att yttra sig över motionen där sista svarsdag till kommunstyrelsen är den 30 april.

Exploateringsförvaltningen är positiv till motionens förslag om att upprusta och utveckla Sankt Sigfrids plan genom en öppen markanvisningstävling, under förutsättning att den genomförs tidigast efter att en detaljplan för området har varit ute på samråd, det framgår av ett utlåtande från förvaltningen.

Området som planeras att utvecklas vid Sankt Sigfrids plan är också ett hållplatsläge där stadsmiljöförvaltningen har ett investeringsprojekt för att möjliggöra för de längre 45-metersspårvagnarna att stanna vid platsen. En godkänd spåranläggning för Sankt Sigfrids plan ska vara på plats senast 2025, något som inte ärmöjligt utan att större åtgärder på övrig infrastruktur görs. Stadsmiljöförvaltningen har tagit fram ett alternativ där viss exploatering medges och som går i linje med stadens övriga mål och inriktningar.

Stadsmiljöförvaltningen tillsammans med exploateringsförvaltningen utreder alternativa spårdragningar i området för att se om det går att möjliggöra en ännu större exploatering på platsen. Eftersom dessa förutsättningar inte är färdigutredda för att ens säkerställa att en önskvärd exploatering är genomförbar på platsen är det inte lämpligt att ta in marknaden i ett så tidigt skede anser förvaltningarna. När staden mer kan precisera vilka förutsättningar som gäller på platsen, vilka ytor som kan vara byggbara, kommer staden att ge marknaden förutsättningar att kunna vara kreativa men också komma med förslag som är genomförbara, både ytmässigt och kostnadsmässigt, för aktörerna står det vidare i utlåtandet.

Exploateringsförvaltningen delar motionärernas uppfattning med att platsen behöver få en sammanhållen gestaltning som entré för Örgryte, Bö och Lunden. Då förutsättningarna för spårvägen samt potentiellt större exploatering av området kan preciseras som tidigast vid samrådsskedet inom kommande detaljplaneprocess gör förvaltningen bedömningen att det inte är lämpligt att markanvisa området tidigare än så.
”Vid så osäkra förutsättningar med om det ens kommer gå att bebygga i området är det inte lämpligt att ta in marknaden tidigare än så. Det blir också svårt att hantera en tilldelad part transparent mot marknaden om det blir större omtag då deras tävlingsbidrag inte längre är aktuellt att genomföra. Marknaden har också svårt att lämna realistiska genomförbara bidrag om de inte kan få en uppskattning om vilka förutsättningar som gäller”, skriver förvaltningen.

Stadsmiljöförvaltningen gör samma bedömning som Demokraterna gör i sin motion och anser att platsen behöver bli vackrare genom att få en sammanhållen gestaltning. Förvaltningen tror också att enbart en upprustning av platsen och en omdisponering av ytorna är ett välkommet steg men med en tillhörande exploatering kan Sankt Sigfrids plan utvecklas till ett ännu mer tryggt och attraktivt stadsrum. Förvaltningen skriver vidare att man inte har någon åsikt om platsen ska utvecklas av privat aktör eller inom stadens förvaltningar och bolag.

Läs också