Som ett led i att kunna erbjuda ett förbättrat stöd i förvaltningen för Sveriges allmännyttiga bostadsbolag, har Sabo tecknat ett ramavtal med Aktivbo.
Parterna kommer att gemensamt ge alla Sabos medlemsföretag möjlighet att genomföra hyresgästenkäter med inriktning på att mäta och följa upp sin förvaltningskvalitet, för både bostäder och lokaler. Syftet är att varje medlemsföretag ska få ett underlag för vad kunderna har för förbättringsbehov och därmed kunna styra sina åtgärder till dessa områden, samt undvika investeringar som inte ger samma kundnytta. Via kundundersökningarna ges hyresgästerna ökat inflytande och får en möjlighet att påverka sitt boende eller sin arbetsplats. Stöd till bostadsbolagen kommer även erbjudas för efterföljande processarbete som exempelvis målstyrning, handlingsplanering och prioriteringar.
– Vi är stolta och glada över förtroendet. Det känns riktigt roligt att kunna erbjuda ett förmånligt avtal som förenklar kunddialogen och ger tillgång till ett gediget styrunderlag för alla kommunala bostadsbolag i Sverige. Den omfattande och rikstäckande benchmark mot andra bolag vi erbjuder, kommer nu bli ännu starkare. Förutom att skapa drivkraft och engagemang, innebär jämförelserna ett stort stöd i analys- och förbättringsarbetet, säger Jon Svensson, vd för Aktivbo.
– Vi hoppas att ramavtalet med Aktivbo i ryggen ska få fler av våra medlemsföretag att ta stora kliv mot nöjdare kunder. Det ligger helt i linje med vår satsning på ett allt mer fokuserat grepp om förvaltningsfrågan, säger Jonas Högset, chef för Sabos fastighets- och boendeenhet.