Så ser Balder på ägandet i Entra

Erik Selin ger sin bild av framtiden för ägandeförhållanden i det norska bolaget.
Så ser Balder på ägandet i Entra
Erik Selin, vd för Balder. Bild: Balder

Framtiden för Balder- och Castellum-ägda norska kontorsjätten Entra fortsätter vara en het fråga. Under presentationen av Balders Q3-rapport gav vd Erik Selin sin syn på ägandet framöver.

Det noterade norska storbolaget Entra har varit en svensk angelägenhet sedan slutet av 2020. Under vintern och den efterföljande våren utspelades ett svenskt budkrig om ägandet i bolaget där inledningsvis SBB och Castellum gick hårdast in i bolaget men där Balder snart dök upp och tog en cornerposition. Efter den intensiva inledningen drog sig SBB snart tillbaka medan Balder och Castellum fortsatte växa. Sedan dess har bolagen tronat i toppen av Entras ägarlista med över 30 procent var.

Men hur länge ser man ägandet delas mellan de två svenska jättarna? Castellums nytillträdde vd Pål Ahlsén fick frågor om saken i samband med presentationen av Q3-rapporten och svarade att man inte diskuterat sin position i bolaget närmare.

När det var Balders tur att presentera sina siffror för tredje kvartalet och i samband med den efterföljande frågestunden fick även Erik Selin frågor om hur han såg på framtiden för Entra ur ett ägarperspektiv.

– Vi är alltid öppna för bra lösningar, svarade han. Jag tror att situationen med Entra kommer att förändras över tid, men det är svårt att veta när och hur eftersom Castellum nyligen bytte vd och den största ägaren i bolaget blev väldigt aktiv. Så vi måste vänta och se vad Castellum vill göra med Entra.

Huruvida det skulle pågå diskussioner med Castellum kommenterade Erik Selin med orden.

– Vi återkommer till det om något intressant händer.

På frågan om Erik Selin ser Balder köpa loss Entra svarar han att han inte ser det i korten.

– Det ser jag som osannolikt för det skulle bli en så stor expansion för oss inom kontor i Oslo. Allting handlar så klart om pris, men jag ser det som väldigt osannolikt.

Är du intresserad av att få en djupare analys av läget på kontorsmarknaden samtidigt som du får möjlighet att knyta nya värdefulla kontakter? Då ska du besöka Stora Kontorsdagen nästa tisdag den 11 november på Berns Salonger i Stockholm. Du som Plus-prenumerant har halva priset på biljetten med koden ”Plus50” i rutan Kampanjkod vid anmälan här.

Läs också