Så påverkas arkitektkontoren av branschens nedgång

Under oktober har landets två största arkitektkontor varslat nästan 50 heltidstjänster. Samtidigt visar Sveriges Arkitekters branschrapport att den långa uppgången i arkitektbranschen nu är bruten. Flera av de arkitektkontor som Fastighetssverige varit i kontakt med beskriver att projekt påverkas negativt av den inbromsande högkonjunkturen.
Så påverkas arkitektkontoren av branschens nedgång
Ulrika Liss-Daniels, vd Semrén & Månsson. Bild: Semrén & Månsson

Under oktober har landets två största arkitektkontor varslat nästan 50 heltidstjänster. Samtidigt visar Sveriges Arkitekters branschrapport att den långa uppgången i arkitektbranschen nu är bruten. Flera av de arkitektkontor som Fastighetssverige varit i kontakt med beskriver att projekt påverkas negativt av den inbromsande högkonjunkturen.

– Främst märker vi det genom att fler projekt tar längre tid innan de startar, det är större ”ryckighet” i olika projektfaser. Men tydligast märker vi inbromsningen genom en allmän oro över det framtida ekonomiska läget, skriver Semrén & Månssons vd Ulrika Liss-Daniels i ett mejl till Fastighetssverige.

Oktober har varit en mörk månad för arkitektbranschen. Den 18 oktober varslade Tengbom, landets näst största arkitektföretag, 25 heltidstjänster i Stockholm och några dagar senare meddelade landets största arkitektföretag, White, att de varslar 24 tjänster på sitt Stockholmskontor.

Tuffa besked för en bransch som nu alltså börjar märka av den inbromsande högkonjunkturen.
– Vi ser att det kommer bli fortsatt tufft framåt. Alla signaler pekar på det, vi ser inga tecken på att det kommer vända under 2020, sade Tengboms kontorschef Mark Humphreys till tidningen Arkitekten när varslet meddelades.

Flera av de arkitektföretag som Fastighetssverige kontaktat beskriver att den sviktande konjunkturen börjat påverka projekten, där bland annat kortare framförhållning och prispress nämns som exempel. Fastighetssverige ställde fyra frågor om läget, här är svaren från fem olika kontor:

Semrén & Månsson:
Hur ser framtiden ut för er bemanningsmässigt?
– Semrén & Månsson Group är nu i en tillväxtfas och har fin beläggning både på kort och lång sikt men vill växa försiktigt med våra kunders ökade förtroende.

Har ni några nyanställningar på gång framöver?
– Ja, vi söker för tillfället både Studiochefer, Handläggande arkitekter, Ingenjörer och Medverkande Arkitekter.

Hur hanterar ni den ökande konkurrensen?
– Genom att bredda vårt erbjudande med digitala, effektiva processer samt fokusera på ökad kundnytta i varje projekt och ständigt sträva efter att bli än bättre.

Hur märker ni av den inbromsande högkonjunkturen?
– Främst genom att fler projekt tar längre tid innan de startar, det är större ”ryckighet” i olika projektfaser. Men tydligast märker vi det genom en allmän oro över det framtida ekonomiska läget.

Arkitekterna Krook & Tjäder:
Hur ser framtiden ut för er bemanningsmässigt?
– Det ser bra ut. Vi är rätt bemannade, men ser att vi fortfarande behöver göra en del strategiska rekryteringar.

Har ni några nyanställningar på gång framöver?
– Ja, vi har några nya medarbetare som kommer in i november och december.

Hur hanterar ni den ökande konkurrensen?
– Vårt arbetssätt är framgångsrikt och vi fortsätter att öka. Vi har växt stadigt under flera år och mer än branschen i stort, vilket gör att vi fortfarande tar marknadsandelar.

Hur märker ni av den inbromsande högkonjunkturen?
– Vi upplever en kortare framförhållning i projekten.

Sweco Architects:
Hur ser framtiden ut för er bemanningsmässigt?
– Vi söker alltid nya talanger. Just nu har vi främst behov av erfarna arkitekter och landskapsarkitekter.

Har ni några nyanställningar på gång framöver?
– Ja.

Hur hanterar ni den ökande konkurrensen?
– Vi ser kontinuerligt över verksamheten och våra resurser, det är en naturlig del i vår utveckling. Vi strävar efter en jämn arbetsfördelning, över studiogränser, orter och regioner och vi arbetar mycket med att omfördela projekt. Vi strävar efter att vara ett hållbart konkurrenskraftigt företag. Vi är dessutom ett stort arkitektföretag där affären bygger på en nära och lokal kundrelation och vi jobbar i andra länder. Det här gör att vi har goda förutsättningar att hantera den ökande konkurrensen och tillgodose våra kunders behov, både i hög- och lågkonjunktur.

Hur märker ni av den inbromsande högkonjunkturen?
– Vi ser att fastighetsmarknaden är delad med en stark efterfrågan inom offentliga byggnader, medan efterfrågan på bostadsbyggande är fortsatt svag.

Fojab:
Hur ser framtiden ut för er bemanningsmässigt?
Har ni några nyanställningar på gång framöver?
– Vi har flera lediga tjänster, såväl i Stockholm och Skåne. Vi söker t ex landskapsarkitekter, arkitekter för stadsutveckling och inredningsarkitekt.

Hur hanterar ni den ökande konkurrensen?
– Självklart följer vi vad som sker på marknaden, men vårt fokus är alltid att vara kundorienterade och leverera arkitekttjänster med hög kvalitet.

Hur märker ni av den inbromsande högkonjunkturen?
– Vi märker av en något minskad efterfrågan på bostadsmarknaden, men eftersom vi har flera olika kompetensområden, och därmed flera ben att stå på, är vi inte så konjunkturkänsliga som vi annars skulle kunna vara.

ÅWL Arkitekter:
Hur ser framtiden ut för er bemanningsmässigt?
– Vi ser att vi har en bemanning som är bra balanserad mot konjunkturläget.

Har ni några nyanställningar på gång framöver?
– Ja, vi kommer vid behov att göra nyanställningar som ersätter annan personal och även någon enstaka strategisk rekrytering.

Hur hanterar ni den ökande konkurrensen?
– Genom att vara relevanta för våra kunder och vår marknad – vi har ett brett erbjudande som vi kontinuerligt stärker genom att utveckla oss med nya kunskaper och tekniker.

Hur märker ni av den inbromsande högkonjunkturen?
– Vi ser en kortare framförhållning och senare beslutsfattande av våra kunder. Vi kan även se en viss prispress, men kvalitet och säkra leveranser lönar sig alltid.

Lägesbilden på kontoren speglas delvis i Sveriges Arkitekters branschrapport som nyligen publicerades. Där framgår att den långa uppgången i branschen är bruten men att konjunkturnedgången sker från en extremt hög nivå, och därför ses dippen som en återgång till normalläget.

– Som marknaden ser ut nu bedömer vi att det blir en mjuklandning, inte en krasch, för arkitektbranschen. Men läget, särskilt i omvärlden, är osäkert och vi följer utveckling noga, säger Sveriges Arkitekters förbundsordförande, arkitekt SAR/MSA Tatjana Joksimovic i rapporten.

Läs också