S vill se nystart för stadsutveckling mellan Gamlestaden och Bergsjön

Socialdemokraterna i Göteborg vill se en nystart av programmet för stadsutveckling mellan de nordöstra stadsdelarna Gamlestaden och Bergsjön, med delvis ny inriktning. Fastighetssverige berättar mer om förslaget som partiet lämnade in en motion för tidigare i år.

Socialdemokraterna i Göteborg vill se en nystart av programmet för stadsutveckling mellan de nordöstra stadsdelarna Gamlestaden och Bergsjön, med delvis ny inriktning. Fastighetssverige berättar mer om förslaget som partiet lämnade in en motion för tidigare i år.

2015 startade byggnadsnämnden ett programarbete för att studera hur Kortedala och norra Kviberg kan förtätas och kopplingarna till närliggande stadsdelar och Kvibergs park kan stärkas. I arbetet ingick att studera hur stråket längs Kortedalavägen och Almanacksvägen mellan Gamlestaden och Bergsjön skulle kunna omvandlas till en stadsmässig gata. Programarbetet ligger dock vilande sedan 2018 och Socialdemokraterna i Göteborg vill se en nystart av programmet för stadsutveckling, med delvis ny inriktning.

I en motion inlämnad i april i år av partimedlemmarna Jonas Attenius, Roshan Yigit och Lena Landén Olsson framgår det att de vill att kommunfullmäktige beslutar att ge byggnadsnämnden i uppdrag att göra en nystart av programmet för stadsutveckling mellan Gamlestaden och Bergsjön.

De vill att programarbetet ska ha en tydligare inriktning att skapa ett sammanhängande stadsstråk mellan Gamlestaden och Bergsjön längs Kortedalavägen och Almanacksvägen och säkerställa bebyggelsens stadskvaliteter. Inriktningen ska vara klassisk kvartersstad och gestaltningen ska utgå från traditionell arkitektur, med tydliga inslag från Gamlestadens industriella historia och lokalhistoriska landshövdingestruktur.
”Utgångspunkten ska vara att en trädallé ska löpa genom hela stråket för att säkra en sammanhängande grönstruktur. Lokaler för kommunal, ideell eller kommersiell service ska inrättas i bottenvåningarna. Både bostadsrätter och hyresrätter ska rymmas som upplåtelseformer och blandas inom samma kvarter”, står det bland annat i motionen.

Området beräknas bland annat ha potential för 16 000 nya bostäder.
”Sammantaget menar vi att ett förnyat programarbete, enligt denna motions inriktning, skulle innebära en väsentlig och välförtjänt upprustning av östra Göteborg, men också konsolidera de utspridda områdena till mer av en enhetlig stadsdel med det nya stadsstråket som grön pulsåder”, står det avslutningsvis.

Motionen har under våren och sommaren remitterats för yttrande till byggnadsnämnden, trafiknämnden, park- och naturnämnden, idrotts- och föreningsnämnden, socialnämnd Nordost, inköps- och upphandlingsnämnden och arbetsmarknads och vuxenutbildningsnämnden. Park- och naturnämnden tar inte ställning till förslaget men alla övriga instanser utom byggnadsnämnden tillstyrker förslaget. Byggnadsnämnden avslår förslaget med motiveringen att uppdraget för planprogram Kortedala från 2015, som för tillfället är vilande, i stort följer intentionerna i motionen.

Socialdemokraterna vill att kommunfullmäktige ska besluta om att starta programarbete för ett stadsstråk mellan Gamlestaden och Bergsjön enligt sin motion. Först ska kommunstyrelsen ta ställning till förslaget vid nästa sammanträde den 13 oktober.

Läs också