I går presenterade socialdemokraterna sin nya bostadspolitik. Där framgår att framtidens hyror ska närma sig marknadshyror, bland annat för att minska problemen med svarta hyreskontrakt. Man öppnar också för att fler ska få möjlighet att äga sitt boende, särskilt i förorternas miljonprogram.
– Jag tror det är ofrånkomligt att hyrorna kommer att höjas mer än hittills i områden där människor slåss om att få en hyreslägenhet, säger socialdemokraternas bostadspolitiska talesman Carina Moberg till DN.
