På fredag den 30 september är det dags för stor invigningsfest på Rinkebystråket. Bygget av helt ny stadsmiljö och 3 700 kvadratmeter butiksyta står nu helt klart.
Stråkets sex restauranger och kaféer, åtta butiker, två frisörer, ett gym, en bank, en skräddare/kemtvätt och medborgarkontoret ger Rinkeby ett helt nytt utbud av handel och service.
Det kommer firas den 30 september med musik, aktiviteter för barn och ungdomar, tävlingar och erbjudanden.
– Det är jätteviktigt att vi fortsätter investera i ytterstaden och Rinkebystråket är ett tydligt exempel på hur vi kan arbeta med stadsutveckling. Vi tar med oss många lärdomar när vi fortsätter utveckla stadens lokala centrum, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostadsborgarråd och ordförande i Familjebostäder.
Dagen börjar med en officiell invigning på Bytorget klockan 14 och sedan fortsätter festligheterna hela eftermiddagen och kvällen.
Rinkebystråket ska vara en del i Stockholms stads utveckling av Rinkeby. Trafikgatan med gångvägar högt upp längs med gatan är omvandlad till levande stadsmiljö med butiker, restauranger och mötesplatser.
