I en ny strategirapport som Fossilfritt Sverige tagit fram, tillsammans med 29 företag och organisationer, beräknas elpriserna i södra Sverige kunna minska med 40 procent. Men för att det ska ske behöver användningen av energi gå ner med tio procent. Bland de företag och organisationer som står bakom strategin återfinns Rikshem, Victoriahem och Heimstaden, och för Fastighetssverige berättar de vad de kommer göra rent konkret för att dra sitt strå till stacken utefter strategin.
Strategin, som överlämnades i fredags till regeringen, är tänkt att bidra till att dämpa energipriserna och öka Sveriges självförsörjningsgrad av energi, samtidigt som den också siktar mot att stärka motståndskraften inför framtida kriser. Dessutom vill man, från initiativtagarnas sida, öka takten i omställningen till ett fossilfritt välfärdsland samt underlätta genomförandet av de 22 färdplaner som näringslivet tagit fram inom ramen för Fossilfritt Sverige för att stärka industrins konkurrenskraft genom fossilfrihet.
Strategin visar att vid mycket försiktiga antaganden kan den totala energianvändningen i Sverige minska med nästan en tiondel redan till 2030 om de politiska styrmedel som föreslås i strategin genomförs. Det snabbaste och billigaste sättet att frigöra el och göra mer plats i elnäten är, enligt Fossilfritt Sveriges rapport, att använda el mer effektivt i bland annat fastigheter. Men just nu ligger Sverige under EU-snittet gällande energieffektivisering.
Bland de företag och organisationer som står bakom strategin återfinns Rikshem, Victoriahem och Heimstaden. Vad gör – och kommer de att göra – rent konkret, för att dra sitt strå till stacken utefter den här strategin?
– För Rikshems del finns det en palett av åtgärder som vi arbetar med och utvecklar. Exempelvis arbetar vi idag med implementering av solceller, ett belysningskoncept baserat på led, att skifta uppvärmning från direktverkande el till effektiva värmepumpsanläggningar för att nämna några konkreta åtgärder, säger Daniel Östman, Energi & Teknikansvarig på Rikshem.
I rapporten presenteras en rad olika förslag för att skynda på utvecklingen. Ett av dem är att återinföra stödet till energieffektiviseringar av flerbostadshus. På Victoriahem ser man att de renoveringar man redan gjort minskat energianvändningen i byggnaderna med upp till 20 procent.
– Ska dessa renoveringar komma i gång på allvar och i stor skala krävs ekonomiska incitament. Utan stöd riskerar investeringarna att leda till hyreshöjningar på en nivå som inte är rimlig, och då är risken stor att investeringarna i stället inte blir av. Vi bidrar gärna till samhällets omställning, men vi måste samtidigt värna om våra hyresgäster. Ska vi kunna halvera vår förbrukning, vilket kommer att krävas i framtiden, behövs en kombination av flera stora åtgärder, säger Per-Otto Bengtsson, energi- och miljöchef på Victoriahem.
Robin Wilhelmsson, som är kommunikationschef för Heimstaden Sverige, påminner om att de företag och organisationer som bidragit i Fossilfritt Sveriges arbete med ”Strategi för fossilfri konkurrenskraft – effektiv användning av energi och effekt” har ställt sig bakom strategin i sin helhet, men inte nödvändigtvis alla enskilda formuleringar och åtgärdsförslag.
– Heimstadens arbete på området omfattar bland annat åtgärder avseende ökad användning av modern och kostnadseffektiv teknik, så som smarta styrsystem, byggnadstekniska åtgärder för att minska värmeförluster, teknik för återvinning samt kravställande vid nybyggnation. Detta var i linje med Fossilfritt Sveriges ambition och strategi, säger Robin Wilhelmsson.
Om Fossilfritt Sverige
Fossilfritt Sverige startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 för att påskynda omställningen till ett fossilfritt samhälle. Hittills har över 500 företag, kommuner, regioner och organisationer gått med initiativet.
